Inte riktigt där ännu
Elektrifieringen av Hangö-Hyvingebanan kan få en grundplåt på tjugo procent av totalsumman. Men ännu är man inte riktigt där.
Finansminister Antti Rinne, SDP, vill lägga tio miljoner euro i regeringens tilläggsbudget på att förbättra järnvägen mellan Hangö och Hyvinge. I Västnyland väcker beskedet jubel, men som vanligt när det gäller statliga trafiksatsningar i regionen är ingenting riktigt säkert innan allt är säkert. Persontågstrafiken på Hangöbanan ifrågasätts med jämna mellanrum, och för bara ett år sedan planerade VR att slopa lokaltågsturerna mellan Helsingfors och Karis. Planerna väckte starkt motstånd, och lades på is.
Men i samma sammanhang lät Kommunikationsministeriet Ingå och Raseborg förstå att de borde planera sin mark så att det finns förutsättningar för tågtrafik också efter det här året. Trafiken är alltså inte garanterad på lång sikt. Men båda kommunerna har länge utgått från att närtågen till Helsingfors är en permanent resurs att räkna med i planeringen.
En elektrifiering av Hangöbanan som gör direkt persontrafik mellan Hangö och Helsingfors möjlig är en viktig uppgradering av kollektivtrafiken i regionen.
Ett argument som man i det här sammanhanget tvekar att lyfta fram är att den planerade nya banan mellan Helsingfors och Åbo via Lojo förutsätter närtåg från Hangö mot Lojo.
Att elektrifiera banan mellan Hangö och Hyvinge kostar cirka 50 miljoner euro. Det är mycket pengar, ungefär 40 procent av vad det tilltänkta Guggenheimmuseet i Helsingfors beräknas kosta.
Regeringsrådet Mikael Nyberg vid Kommunikationsministeriet uppmanar västnylänningarna att ha is i magen. Pengarna har inte öronmärkts för elektrifieringen, och dessutom har anslaget inte kommit till i ministeriets egen beredning.
Riksdagsledamöterna Matti Saarinen, SDP, och SFP:s Thomas Blomqvist noterar båda att ordet "elektrifiering" saknas i motiveringen för anslaget.
Men om pengarna används för att rusta upp bansträckan, till exempel genom att bygga planskilda korsningar, vilket ändå måste göras ifall elektrifieringen blir verklighet, så siktar man ju mot samma mål.
Tio miljoner är tjugo procent av totalkostnaderna, det är ingen dålig grundplåt för ett treårigt projekt som fortfarande saknar tidtabell.
Pengar för Hangö-Hyvingebanan har ställts i utsikt många gånger, men det har inte handlat om en femtedel av den beräknade totalkostnaden. Nu finns den potten inom närmare räckhåll än tidigare.
Riksdagen har sista ordet, konstaterar också Mikael Nyberg. Då måste den västnyländska riksdagsgruppen oberoende av partifärg göra en samlad insats för att få in det lilla ordet elektrifiering på rätt rad i budgettexten.
Elektrifieringen innebär att järnvägen stärker sin konkurrenskraft. Det står i samklang med både EU:s och Finlands klimatmål.
Samtidigt stärker Hangö hamn sin position i konkurrensen om de tunga transporterna.
Fabrikschefen Martti Savelainen på Sappi i Lojo pekar på en annan fördel av elektrifieringen förutom lägre fraktkostnader: Det ekologiska fotavtrycket på det färdiga pappret minskar. Det är ett viktigt argument för en europeisk papperstillverkare, det ekologiska fotavtrycket finns med i alla skeden ända fram till konsumenten.