Bättre fart i hamnarna
Det är länge sedan det har kommit två positiva företagsnyheter samma vecka i Västnyland.
Hamnarna i Hangö och Ingå har flyt just nu.
I Ingå investerar Avena Nordic Grain nästan två miljoner euro för att utveckla spannmålsmottagningen med sikte på export. Mottagningsanläggningen, som ska vara operativ lagom till skörden i höst, ska ta emot spannmål från de sydfinländska kornbodarna, Nyland, Egentliga Finland och Tavastland.
Avena valde Ingå av två orsaker: Största delen av det finländska vetet och också kornet odlas på anskaffningsområdet, men det finns ingen industri som förädlar skörden. Och det finns en färdig infrastruktur i hamnen i Ingå.
Odlarna drar nytta av att spannmålspriserna i Europa är högre än i Finland. Förhoppningsvis leder inte det här till att man börjar ifrågasätta det finländska lantbruksstödet.
Men samtidigt som man i Ingå kan glädjas över exportsatsningen har det igen seglat upp mörka moln över den länge planerade terminalen för flytande naturgas, LNG. Nu har prisraset på olja och rörledd naturgas, som är kopplad till oljepriset, gjort att LNG just nu inte är ett konkurrenskraftigt alternativ. Fortum gör en ny lönsamhetskalkyl över LNG-projektet.
Ändå borde tillfälliga prisfluktuationer inte påverka en investering med en livslängd på tiotals år.
I Hangö hoppas hamnbolaget att verksamheten i hamnen i Koverhar ska komma i gång i sommar. Samtidigt ökar bilimporten över Västra hamnen med ett par nya märken. Och Finnlines inleder roro-trafik mellan Hangö och Rostock.
Hamnen i Hangö gynnas av att de nya miljöbestämmelserna har gjort det dyrare att trafikera i Östersjön.
Om den ökande verksamheten i hamnarna signalerar att recessionen håller på att ge vika är det en positiv signal för hela den finländska ekonomin. Men vi är inte där riktigt ännu.