Ny rond om trängselskatt
Några dagar före jul i fjol föreslog en arbetsgrupp ledd av Jorma Ollila att bilbeskattningen läggs om så att den i framtiden bygger på antalet körda kilometer.
Varenda bil skulle förses med en gps-sändare som registrerar var bilden rör sig. Idén var att avgiften graderas både enligt var man rör sig och enligt bilens miljöbelastning.Rapporten var beställd av trafikminister Merja Kyllönen, VF.
Modellen var en vidareutveckling av idén med trängselavgifter i huvudstadsregionen som föreslogs redan under den förra riksdagsperioden. Dåvarande trafikministern Anu Vehviläinen från Centern fick ett förslag om att det redan 2016 skulle finnas trängselavgifter i huvudstadsregionens fjorton kommuner, från Kyrkslätt i väster till Sibbo i öster och Hyvinge i norr.
Nu är kilometeravgiften lagd på is, men trängselavgifterna är aktuella igen. I går behandlades ett förslag om trängselavgifter av styrelsen för Helsingforsregionens trafik.
Trängselavgifterna är egentligen inte ett beskattningssystem utan ett styrmedel som används i många storstäder, närmast oss i Stockholm. Meningen är att minska privatbilismen i stadskärnorna och i stället öka användningen av kollektivtrafik.
Men samtidigt fungerar de som en skatt eftersom de inte tas ut för att man använder en bestämd väg eller en bro, som motorvägsavgifterna i många europeiska länder. I stället är de en obligatorisk betalning för att man rör sig inom ett bestämt område.
Men med vår generellt höga trafikbeskattning är det säkert lättare att tala om en avgift än om en ny skattepålaga.
Trängselskatter försvaras av styrelseordföranden för Helsingforsregionens trafik Risto Rautava, Saml. Han har tidigare gjort sig känd som förespråkare för privatbilismen, men säger i Helsingin Sanomat att prognoserna om att regionen har en kvarts miljon nya invånare år 2050 har fått honom att tänka om.
Rautava har några viktiga villkor. För det första kräver han att intäkterna av skatten binds och styrs till viktiga trafikprojekt i regionen, bland annat den planerade centrumtunneln. Trängselskatten måste dessutom ingå i ett riksomfattande system och den får inte öka biltrafikens totala kostnader. Trängselskatt som enbart gäller Helsingforsregionen säger han nej till.
Systemet med trängselskatt kräver sannolikt ny lagstiftning, redan därför är det också en nationell angelägenhet och inte bara en fråga för Helsingfors och de andra huvudstadskommunerna, bland dem Kyrkslätt som ju numera är en del av HRT.
Rautavas villkor kan vara nog så svåra att uppfylla när förslaget behandlas i vidare kretsar än av kollektivtrafikproducenten.
Att tänka sig att trafikbeskattningen skulle lindras för att trängselskatten inte ska öka skattebetalarnas totala utgifter är helt orealistiskt i dagens och morgondagens statsfinansiella verklighet.
När Risto Rautava talar om ett riksomfattande system är det inte långt till den kilometerbaserade bilbeskattningen.
Men varför skulle trängselskatten över huvud taget behövas på orter där det inte finns någon trängsel att tala om? Att sitta några minuter i trafikljus under rusningstid är inte det samma som trängsel och trafikstockning, låt vara att det är irriterande.
Trängselskatt i Kyrkslätt verkar inte särskilt motiverad, och kommunen kan knappast heller räkna med att finnas högst på listan när HRS planerar hur de nya intäkterna ska investeras.
Trängselavgifter som ska fungera styrande och inte enbart fiskalt förutsätter att det finns fullgoda alternativ till privatbilstrafiken. Det betyder nya linjer i kollektivtrafiken, matartrafik och parkeringsplatser.
Metro är ett snabbt och välfungerande system i alla storstäder, men den tid och den möda som har krävts för att få fram beslut om metroutbyggnaden västerut är inte någon god reklam för huvudstadsregionens regionala kollektivtrafiksatsningar.
Kan metropolkommunerna leverera de investeringar inte bara i centrum av Helsingfors utan också i alla kransområden som behövs för att trängselavgifterna ska fungera och biltrafiken minskar både längs infarterna och i centrum av Helsingfors?
Eller ser de bara en ny inkomstkälla?