Etnisk granskning
Den brett upplagda razzian senaste veckoslut mot restauranger i västra Nyland har väckt diskussion.
Granskarna rörde sig i sexpersonersgrupper och representerade polisen, gränsbevakningen och Regionförvaltningsverket.
Av resultatet att döma var razzian på sin plats, av de femtiotvå granskade restaurangerna var det bara elva som klarade sig utan anmärkningar.
En av de granskade, Nazar Ali som driver en pizzeria i Ekenäs, var inte nöjd med myndigheternas agerande. I Vega Västnyland sade han att gruppen betedde sig burdust, ohövligt och respektlöst. Han tyckte att våra myndigheter kunde ta efter de svenska, när han drev en restaurang i Sverige och utsattes för motsvarande razzia agerade myndigheterna diskret, och var måna om att inte störa verksamheten.
Nazar Alis restaurang hörde till de få där allt var i sin ordning.
Det finns en kulturskillnad mellan Finland och Sverige när de gäller relationerna mellan medborgare och myndigheter. Den tar sig också uttryck i förhållandet mellan polis och allmänhet.
Men om kulturskillnaden också innefattar ett agerande där en rasistisk attityd verkar inbyggd handlar det om ett problem som är större än att polisen beter sig burdust.
Razzian ger upphov till sådana misstankar.
Myndigheterna meddelade att de koncentrerar sig på etniska restauranger. Redan det bryter mot polisens egna direktiv som förbjuder etnisk profilering, säger minoritetsombudsman Eva Biaudet till Yle.
Kommissarie Minna Immonen säger att kriterierna var att ägaren eller ägarna är av utländsk härkomst i kombination med om restaurangen serverar etnisk mat.
Enligt kommissarien utgår polisen från att restauranger som inte serverar finländsk mat är etniska.
Polisens gastronomiska regelverk har väckt frågor. Var går gränsen mellan "finländsk" och "etnisk"?
Varken pizza eller hamburgare hör hemma i det ursprungliga finländska köket, är alltså de stora finländska pizza- respektive hamburgerkedjorna att betrakta som etniska? Går Hesburger fri medan amerikanska McDonalds drabbas av razzia?
Pirogkulturen har ryska rötter, är en korvkiosk som serverar köttpiroger etnisk?
Eller blir kebabrestaurangen etnisk först när det står en person av utländskt ursprung bakom disken?
Eva Biaudet noterar en viktig aspekt i sammanhanget: Det räcker inte att polisen själv är medveten om att den inte vill diskriminera, de som granskas måste också vara säkra på att de inte har blivit utvalda på diskriminerande grunder.
Om sex myndighetspersoner till exempel stövlar in på pizzerian med utländsk ägare, men går förbi lokala korvkiosken ser det ut som diskriminering, oavsett avsikten och regelverket.
Rasistiska attityder gör sig gällande på överraskande ställen. Här om dagen lät Samlingspartiets riksdagsledamot Pia Kauma förstå att invandrare får högre utkomststöd för att skaffa barnvagn eftersom man i "vissa kulturer" inte kan använda begagnade barnvagnar och inte heller låta barn av olika kön ha samma vagn.
Kauma hänvisade inte till andra källor än att "hon har hört det av alla möjliga personer".
Socialdirektör Marja-Leena Remes i Esbo, där Pia Kauma verkar som ordförande för Samlingspartiets fullmäktigegrupp, sade att Esbo betalar ett stöd på 200 euro för barnvagnar, oberoende av klientens etniska ursprung.
Pia Kauma ondgjorde sig också över att invandrare kan få hjälp av olika ombudsmän när de har att göra med sociala myndigheter, medan "infödda finländare" ("kantasuomalaisia" i hennes vokabulär) inte får den hjälpen.
Att det handlar om åtgärder som ger människor med en annan språk- och kulturbakgrund möjlighet till ett jämlikt bemötande och underlätta deras integrering i samhället tycks inte falla Pia Kauma in.
Kaumas uttalande har väckt jubel på invandrarfientliga nätforum, och somaliska kvinnor med barnvagn har berättat om obehagligt bemötande av "infödda finländare".
Varför har Alexander Stubb inget att säga? Tycker han att det är ok att en riksdagsledamot i hans parti ger trovärdighet åt en av de vanligaste fördomarna mot både invandrare och den finländska social- och flyktingpolitiken?