Tredje på en vecka
I lördags var ett ryskt flygplan inne i finländskt luftrum söder om Kimito, platsen har preciserats i Gränsbevakningsväsendets rapport, tidigare talade man om en kränkning söder om Hangö udd.
I måndags misstänktes ett ryskt plan ha kränkt finländskt luftrum utanför Borgå, och i går skedde en ny kränkning i samma trakter.
Den 20 maj var två ryska plan inne över Finland i trakterna av Borgå och Lovisa, det ena av dem var närmare trettio kilometer in på finländskt territorium.
Efter de första kränkningarna talade ingen om avsiktlighet, nu använder både försvarsminister Carl Haglund och utrikesminister Erkki Tuomioja det ordet.
Tre luftrumskränkningar inom mindre än en vecka är åtminstone två för mycket för att förklaringarna om felnavigering i en trång luftkorridor skulle vara övertygande.
Också Estland har noterat flere ryska luftrumskränkningar än under tidigare år.
I det första av de senaste tre kränkningarna förnekade Ryssland via nyhetsbyrån Ria Novosti att det ryska flygvapnets plan skulle ha avvikit från sin överenskomna rutt. Den sanningen gäller väl i Ryssland.
Men Gränsbevakningsväsendet säger i sin rapport att den regionala flygledningen var i kontakt med det ryska planet och meddelade att det inte har lov att flyga i finländskt luftrum. Men piloten struntade i förbudet.
De upprepade kränkningarna har lett till en förändring i finländsk rapporteringspraxis. Efter måndagens kränkning hänvisade Försvarsministeriets specialexpert Kirsti Haimila till utredningstekniska skäl då hon inte kommenterade om finländska Hornetplan hade sänts upp.
Haimila hade tydligen inte hört att statsminister Alexander Stubb på söndagen sade Stubb att lördagskränkningen inte hade lett till någon Hornetaktivitet.
I går gav försvarsminister Carl Haglund i alla fall klart besked: det ryska planet identifierades av Hornetplan. Haglund sade också att kränkningarna vid det här laget verkar avsiktliga, och att Finland kräver en utredning och meddelar att den ryska verksamheten inte är acceptabel.
De tidigare teorierna om att de ryska planen skulle ha väjt för häftiga åskfronter är inte aktuella i de båda senaste kränkningarna, det var ingen åska mellan Borgå och Lovisa på måndagen, och inte heller vid den aktuella tidpunkten i går.
Eftersom det inte heller är sannolikt att navigeringsutrustningen i ryska "statliga luftfarkoster" är så undermålig att flygplanen okontrollerat vinglar hit och dit över Finska viken, samtidigt som man för hemmaopinionen förnekar att några kränkningar över huvud taget har ägt rum, är Carl Haglunds förmodan att det handlar om avsiktlig aktivitet trovärdig.
Då är det skäl att notera några detaljer. Det handlar veterligen om transportplan, inte om jaktplan. Och kränkningarna är mer eller mindre kortvariga avvikelser från planens rutt. Man kan alltså inte jämföra med den omtalade jaktplansövningen riktad mot hjärtat av Sverige påsken 2013.
Flygvapnets kommendör Kim Jäämeri säger att det inte har förekommit direkta militärt betingade luftrumskränkningar på femtio år, och att det inte sedan det kalla krigets slut har inträffat några riktade anflygningar mot finländskt luftrum.
Luftrumskränkningar är inte ovanliga, och Ryssland är inte det enda landet som ibland utan lov kommer in över Finland.
Utrikesminister Erkki Tuomioja sade också att gårdagens intrång verkade avsiktligt, men att man inte kan veta om det handlade om pilotens beslut eller om han fullgjorde en order.
Tuomiojas frågeställning är viktig.
Att enskilda piloter avsiktligt på eget bevåg styr in över förbjudet område är inte sannolikt, då har de nog en sträng reprimand att vänta när de landar.
Men vem skulle i så fall ge order, och varför?
I ett läge där Ryssland borde ha allt att vinna på att minska spänningen vid det icke-Natoanslutna Finlands gräns verkar man göra rakt tvärtom.
Handlar det om någon form av säkerhetspolitiskt spel, och är Finland i så fall medspelare, eller bara spelplan, eller kanske spelbricka?