Satsning för framtiden
Det var en glädjande offensiv satsning som stadsfullmäktige i Hangö på tisdagskvällen enhälligt sade ja till.
För tio miljoner euro köper Hangö stad nästan 650 hektar mark- och vattenområden och den fungerande hamnen i Koverhar av FN-steels konkursbo. Köpet är ännu inte definitivt klart, det handlar om ett föravtal, men meningen är att skriva under köpebrevet senast den 30 augusti.
Tidtabellen är stram, men Hangö har redan satt ned en hel del energi på att förbereda affären. Ganska snart efter FN-steels konkurs visade Hangö stad intresse för hamnen och Lappvikområdet. Till förarbetet hör rimligen också en realistisk kalkyl över vilka intäkter staden väntar sig.
Hangö vet bättre än de flesta att hamnverksamhet är en bransch som är både kapital- och investeringskrävande och konjunkturkänslig.
Lönsamheten måste ändå kalkyleras på lång sikt, just nu står det inte några bulklastade fartyg och väntar på att få angöra Lappvik. Finlands utrikeshandel, både exporten och importen, har minskat under recessionen, och det är knappast någon brist på hamnkapacitet.
När hamnbranschens utsikter analyseras blir slutsatserna snarast att framtiden kommer att innebära större koncentration.
Hamnen i Lappvik är i alla fall en fungerande enhet med all infrastruktur på plats. Verksamheten kan börja snabbt, utan några stora investeringar, och Hangö har ju också en operatör som kan ta över.
För hamnbolaget i Hangö betyder investeringen att man breddar sitt register då man också kan hantera bulklaster som inte lämpar sig att ta in över hamnen i Hangö.
Utöver hamnen köper Hangö också ett stort markområde. Stadsdirektör Jouko Mäkinen sade vid fullmäktigemötet att staden har ett stort behov av mark för företagare. Nu får staden en markreserv som täcker behovet många år framöver. Det ger ny potential, samtidigt som investeringen skapar möjligheter att utveckla Lappvik.
Hangö kan planera för både företagsverksamhet och bostäder, det är en bra kombination med tanke på nya etableringar.
Med en infrastruktur som innefattar både landsväg, järnväg och hamn borde Lappvik, hundra kilometer från Helsingfors, kunna intressera ett brett spektrum av företag, när konjunkturerna vänder uppåt.
Investeringen i Lappvik måste ändå följas upp med aktiv marknadsföring. Här om någonstans måste man se regionen som en helhet. Nya företag i Lappvik gagnar inte bara Hangö, de stärker den ekonomiska basen i hela regionen. Det har lagts ned åtskilligt med seminarietid och utrednings- och konsultrapporter på att åstadkomma en enhetlig regional marknadsföringsstrategi, men resultatet har varit magert.
Det räcker inte med att man i Västnyland är medveten om regionens potential och många starka sidor, det gäller att nå ut med budskapet, och samtidigt vara fullt medveten om att många andra orter konkurrerar om etableringarna.
FN-steels konkurs var ett hårt slag, men Hangös tiomiljonerssatsning visar att man ändå vill försöka se de möjligheter som kanske öppnar sig.
I sin marknadsföring har de västnyländska kommunerna har haft en ganska stark fokusering på attraktiva bostadsområden och på klustret kring turistnäringen. När Hangö köper hamnen och områdena i Lappvik kan man också erbjuda ett ledigt och väl inarbetat industriområde med bred potential och fungerande förbindelser.
Hangös investering är förstås i första hand en markaffär. Men den visar också framtidstro och optimism som det har varit nog så tunnsått med under de senaste åren med otaliga nedläggningar.
Det kommer inget nytt stålverk, eller någon annan industri med hundratals jobb.
Men någonstans därute finns det säkert ett antal mindre industrier som behöver expandera och vill vara nära den europeiska marknaden. Närmare den än Hangö udd kommer man inte i Finland, och det gäller att nå fram med det här budskapet till dem som behöver höra det.
De behöver inte nödvändigtvis finnas i Finland.