• Första sidan
  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Ta kontakt
  • Familj
  • Skriv insändare
  • Tipsa oss!
  • Kortet.fi
  • Mainosta
  • Jobba på VN
Hem
  • Nyheter
  • Blåljus
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Opinion
  • Livsstil
  • Bloggar
  • Frida
  • Studio HBL
  • Nyheter
  • Blåljus
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Opinion
  • Livsstil
  • Bloggar
  • Frida
  • Studio HBL
    • Ledare
    • Insändare
    • Kolumner
    • Webbfrågan

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Tommy Westerlund
    Tommy Westerlund
    Dåligt betyg för alla parter i försvarets lastbilsaffär

    Saknar Sisu sisu?

    Publicerad: 16.01.2014 05.30 • Uppdaterad: 17.01.2014 09.18

    Ämnesord

    • Ekonomi
    • Företag
    • Försvaret
    • Politik
    • Sisu Auto

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    För några dagar sedan meddelades att försvarsminister Carl Haglund kommer till Västnyland på onsdag denna vecka. På programmet stod bland annat ett besök på Sisu Auto i Karis.
    Det här kunde ha betytt att han skulle ta sig en titt på den lastbilsmodell som Sisu deltar med i offerttävlan om försvarsmaktens stora lastbilsbeställning. Det är nämligen just i dessa tider som de tävlande företagen ska visa upp vad de har att erbjuda.
    Vid en närmare granskning visade det sig att besöket inte gällde detta. VN kunde i går berätta att Sisu inte överhuvudtaget är med i leken längre, även om bolaget nog anser sig vara.

    Det anbud som Sisu lämnade in var bristfälligt och uppfattades inte överhuvudtaget som en offert på försvarsmaktens anskaffningsavdelning. Sisu meddelade i sitt anbud att man upplever att bolaget har diskriminerats, vilket resurspolitiska avdelningen vid Försvarsministeriet avfärdar i ett PM.
    Det här är givetvis ett stort bakslag för vår region. En stor beställning för Sisu hade inneburit en tryggad sysselsättning vid fabriken och en efterlängtad positiv ekonomisk nyhet för västligaste Nyland. De negativa nyheterna har duggat tätt och slagit hårt mot trakten och ett brott på den här trenden skulle rent psykologiskt vara oerhört viktigt. Tyvärr får vi fortsätta vänta på trendbrottet.

    Det är över ett år sedan försvarsmaktens lastbilsbeställning började diskuteras. Både riksdagsledamot Thomas Blomqvist (SFP) och Sisus ledning bad Försvarsministeriet utreda om staten kunde göra en så kallad direkt upphandling av lastbilar. I slutet av januari i fjol maade socialdemokraterna i Raseborg kommunen och regionens politiker att göra allt för att säkerställa att försvarets beställning hamnar i Karis.
    Anskaffningen har sedan dess varit föremål för en hel del krumbukter, rykten och även en dos politiskt spel.
    Riksdagsledamot Maarit Feldt-Ranta (SDP) lämnade in ett skriftligt spörsmål till regeringen med krav om att försvarsmakten bör rikta sin beställning till inhemska Sisu. På Försvarsministeriet svarade man att den nya lagstiftningen baserad på EU-direktiv förutsätter att en anbudstävlan genomförs, en direktbeställning är inte möjlig. Det här svaret accepterades inte på socialdemokratiskt håll.

    Ett hopp för Sisu att ta hem affären väcktes i våras då det framgick att upphandlingsprocessen blir en annan eftersom det ställs en del militära krav på lastbilarna. En direkt beställning sågs då som möjlig.
    I slutet av maj stod det i alla fall klart att lastbilarna inte tillräckligt mycket avviker från civila bilar för att upphandling kunde undvikas. I samband med det beskedet signalerade Sisus vd Timo Korhonen att bolaget inte kommer att sätta ner alltför mycket energi på upphandlingen. Det lät uppgivet och det kan förklara Sisus till synes nu halvhjärtade insats i offerttävlan.
    Sisu har hela tiden ansett att en direkt affär borde ha gjorts. Bolaget presenterade i slutet av augusti en juridisk utredning enligt vilken det inom lagens ramar skulle ha funnits alls möjligheter till direktupphandling.

    Här finns många obegripligheter. Varför har Sisu inte med hull och hår, näbbar och klor gett sig in en i den här offerttävlan? Inte kan väl Sisu sakna sisu och bolaget kan rimligen inte heller anse att en affär på 170, eventuellt till och med 240 lastbilar, inte skulle vara värd att kämpa för till sista blodsdroppen.
    Ingalunda är det så att Sisu vet att man inte kan konkurrera om den här typen av lastbilar med de fyra som nu är med i tävlan och därför inte sätter krut på det hela?
    Lika osannolikt förefaller det att Sisu bara för att man inte fick en direkt beställning ställer sig på tvären och inte på fullt allvar tar upp kampen. Som VN tidigare har påpekat så skulle en seger för Sisu ge en fin fjäder i hatten med tanke på kommande liknande beställningar från annat håll i hela EU.

    Det känns också orimligt att tänka sig att allting grundar sig på att försvarsmakten/försvarsministeriet medvetet skulle vilja sätta käppar i hjulet för en inhemsk leverantör.
    Inte finns väl den några år gamla tvisten mellan Sisu och armén om kvaliteten på levererade bilar kvar och spökar?
    En fråga som också väntar på svar är hur i all sin dar en militär upphandling kan vara så svajig. Buden om vad försvarsmakten önskar och enligt vilka regler affären ska göras har skiftat oförlåtligt mycket under de gångna månaderna.
    Dåligt betyg för alla parter.

    Ekenäs torg

    17.1.2016 10.57 17.1.2016
    På sista tåget från kejsardömet
    HISTORIA
    premium Eric Lindén, 19, åkte sommaren 1917 i väg på en expedition till Sibirien för att leta guld. Länge hade han tystnadsplikt om resan, som var en affärshemlighet.
    Sylvia Bjon
    13.1.2016 08.22 13.1.2016
    Smycken designas med app
    Nyheter
    premium En guldsmed i Fiskars har valt att kombinera det traditionella hantverket med den senaste tekniken. Han tillverkar smycken som du och jag har designat på våra telefoner.
    Kristoffer Nöjd
    31.12.2015 10.00 31.12.2015
    Bybor av det prisade slaget
    Lokalt
    » Det är gott att leva i Svartå och Pojo. Det tycker årets bybor som andas optimism trots vissa orosmoln vid horisonten.
    Agneta Sjöblom
    3.1.2016 15.58 3.1.2016
    Med Magnus mot sälen
    Lokalt
    premium Trålarhamnen som en gång var fylld av fiskefartyg gapar tom. Den EU-finansierade fiskehamnen i Hangöby används knappt alls. I Hangö finns bara en handfull yrkesfiskare kvar. Magnus Ekström är så gott som ensam om att fiska aktivt. Men än finns det hopp för näringen.
    Kristoffer Nöjd
    23.12.2015 07.00 23.12.2015
    Nu lämnar fiskare Blomqvist torget
    Nyheter
    premium På lördagen fyllde Hasse Blomqvist 68 år. Han inledde dagen med det han gjort i drygt 40 år, nämligen att sälja fisk på torget. Till jul går han i pension.
    Eva Hagman
    10.12.2015 09.57 10.12.2015
    Novia hade charmoffensiv i Raseborg
    Nyheter
    premium Se video där studerande belastar en bro.
    Eva Hagman
    Västra Nyland
    vastranyland.fi

    Kontakta Västra Nyland:

    Redaktion: 019-222822
    Annonser: 019-222888
    Kundtjänst: 019-222866
    pren.vn@ksfmedia.fi

    Besöksadress: Genvägen 4
    Postadress: PB 26, 10601 Ekenäs

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen-Hangon lehti.
    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för Västra Nyland: Marina Holmberg
    Kontakta redaktionen:
    E-post: vnred@vastranyland.fi
    Ring nyhetschefen: 019-222822