Market i Norra hamnen?

Det var i februari 2009 som Kesko avslöjade sitt intresse att bygga en Citymarket i Ekenäs.

Platsen var området vid infarten till Dragsvik, mellan garnisonen och riksväg 25. Affären skulle bli cirka 10 000 kvadratmeter, den skulle sysselsätta ett hundratal anställda, kräva mellan två och tre hektar mark, behöva mellan fyra- och femhundra parkeringsplatser, och locka köpkraft för cirka 30 miljoner euro från grannstäderna till Raseborg.
År 2004 genomförde Ekenäs stad en idétävling för Norra hamnen. Målet var att skapa ett lockande, trivsamt och representativt strandområde med blandade funktioner av boende, kulturaktiviteter och framför allt aktiviteter relaterade till Ekenäs skärgård.
Det finns många förebilder, nedlagda hamnområden har planerats och byggts till lockande offentliga rum, med plats för just det som Ekenäs ville åstadkomma med sin idétävling.
Området är skärgårdsstaden Raseborgs sjöfront, gränssnittet där staden möter skärgården, det är inte vilka tomma asfaltplaner som helst.

Kesko letar fortfarande efter en tomt för sin stormarket, och snart tio efter idétävlingen om hamnen har inte mycket hänt av det som man visionerade om när idéerna samlades in.
Citymarketplanerna väckte en livlig diskussion när de presenterades, de som var kritiska sade att en stormarknad tar död på småskaligheten, de som välkomnade den tyckte att storbutiken breddar näringslivet.

Byggföretaget Mäenpää fick i början av sommaren rätt att under ett och ett halvt års tid marknadsföra bostads- och affärslokaler i Norra hamnen i enlighet med detaljplanen från 2008.
Det har nu resulterat i en hemställan om att det planerade affärsområdet 6 300 kvadratmeter borde utökas. Enligt företagets konsult är byggrätten för liten för att man ska nå den kritiska massa som behövs för att intressera investerare och konsumenter.
Staden är beredd att tillgodose entreprenörens önskemål.
Och nu kopplas Citymarketplanerna till Norra hamnen.

Det är bra att de här långkörarna i stadens planering nu verkar gå framåt. Norra hamnen har alltför länge varit en sorglig påminnelse om kontrasten mellan vision och verklighet. Det är också rimligt att entreprenören som har koll på det kommersiella intresset för att förverkliga idéerna kan påverka planerna.
Men samtidigt måste markägaren, staden, behålla kontrollen över utvecklingen.
Staden har i planen uttryckt önskemål om hur paradområdet vid vattnet ska se ut och hur det ska användas. Kungstankarna utrycktes i idétävlingen: trivsamt, representativt, blandade funktioner och skärgårdsnärhet.
Idétävlingen gällde inte att planera ett antal bostadshus och en stormarket.

Men om en Citymarket kräver 7 000 – 10 000 kvadratmeter, och kanske möjligheter att expandera, jämte femhundra parkeringsplatser, blir det inte mycket kvar för annan affärsverksamhet i Norra hamnen än den som citymarketkonceptet inrymmer, ofta nog en Alkobutik.
Och om en stormarket en gång byggs vid hamnen så finns den där, och definierar områdets karaktär i decennier.
Det finns också en annan invändning mot just den här platsen: modern stadsplanering syftar till att hålla så mycket som möjligt av biltrafiken borta från stadskärnan. Här skulle trafiken, inklusive varutransporterna, i stället ledas ända ned till stranden.
Att entreprenören vill förverkliga det som han uppfattar som kommersiellt möjligt är helt legitimt. Men staden ska stå för sin egen planering och sina egna visioner, och våga säga att en stormarket i Norra hamnen inte går att förena med dem.

Däremot är de positiva signalerna från politiskt håll till Citymarketetableringen som sådan mycket välkomna. Det är märkligt att Raseborg inte på mer än fyra år har kunnat anvisa en plats i Ekenäs för en affärsetablering som inte på något sätt är ovanlig.
Kesko säger att man fortfarande har två-tre alternativ, rimligen finns det först aktuella Dragsviksområdet bland dem.
Varför inte börja med att granska det på nytt?