Oljeskyddet blir bättre

I två dagars tid har ett 20-tal oljebekämpningsfartyg och därtill omkring 50 större och mindre båtar tagit sig an en simulerad oljeolycka i vattnen utanför Helsingfors.
Det handlar om Balex Delta, en årlig träning i oljebekämpning för länderna kring Östersjön. Övningen avrundas i dag och den har engagerat över 500 personer från ett tiotal olika instanser och länder.

Deltagarna har fått ge sig i kamp med ett utsläpp som motsvarar 15 000 ton råolja – i det här fallet torv – som läckt ut efter att ett rorofartyg kört in i en oljetanker.
Efter den fiktiva kollisionen började ett flera kilometer långt oljebälte driva mot Helsingfors. Samtidigt skulle besättningen evakueras från den olycksdrabbade tankern – under övningen ett litet lastfartyg – där det dessutom gällde att släcka en brand.

Scenariot under årets storövning utgår från en allt mer realistisk olycksbild. Östersjön är ett av världens tätast trafikerade havsområden, där det under de tio senaste åren skett över 1 000 större och mindre fartygsolyckor.
Trafiken växer hela tiden. Det uppskattas att oljetransporterna på Finska viken uppgår till 230–250 miljoner ton om några år, vilket skulle göra viken till en av världens största transportleder för olja.  
Det har sagts att det endast är en tidsfråga innan ett allvarligt haveri sker med ett stort oljeutsläpp som följd.

De större fartygen som rör sig på Finska viken kan ha 100 000 ton olja i lasten, vilket kan jämföras med den mängd som samlades upp under den aktuella övningen.
När tankern Prestige förliste utanför den spanska kusten år 2002 läckte uppskattningsvis 60 000 ton olja ut och kletade ned tusentals kilometer strand.

Finland har endast en begränsad beredskap att ge sig i kamp med ett större utsläpp. Oljeskyddet har visserligen blivit bättre såväl till havs som i de inre vattnen, men ännu rör det sig på en nivå som knappt kan beskrivas ens som tillfredsställande när det gäller att möta en storolycka.

Det toppmoderna multifunktionella fartyget Louhi som i fjol stationerades i Obbnäs har tankar för att samla in 1 200 kubikmeter olja, i klass med Halli som också bemannas av marinen.
Isbrytaren Kontio som för några år sedan byggdes om till ett av Östersjöns största oljebekämpningsfartyg har en uppsamlingskapacitet på 2 000 kubik.
Det här är flaggskeppen i vår oljebekämpningsflotta, som i övrigt består av ett dussin fartyg med betydligt mindre tankkapacitet.

Men utvecklingen har gått i rätt riktning. Louhi kan ta sig fram i tjock is och klarar även av att samla in olja i hög sjö. Därmed fyller fartyget en allvarlig lucka i oljebekämpningen till havs.

Att bygga om isbrytare så att de även kan samla in olja är också ett smart drag. Det är betydligt billigare än att köpa helt nya kombibrytare. Tero Vauraste, vd för statliga Arctia Shipping, säger att företaget är redo att konvertera även sina andra isbrytare på samma sätt som man gjort med Kontio.
Dessvärre handlar det inte om en engångssatsning. För att hålla Kontio i oljeberedskap dygnet runt, året runt, vill Arctic Shipping ha en halv miljon euro årligen.

Den beredskap att bekämpa olja som byggs upp längre in mot kusten och för de inre farvattnen är minst lika viktig som fartygen till sjöss.
I hamnarna och skärgården har oljebommarna en central roll. Med hjälp av dem kan haveristen omgärdas och de ger också en möjlighet att stoppa eller begränsa utsläppen innan oljan samlas in.

Tyvärr är inte heller bomkapaciteten tillräckligt stor för att ta emot ett stort bälte, men den stärks.
Samtidigt är det viktigt att utrustningen inte centraliseras till en enda depå i en region, utan att den faktiskt placeras på flera olika ställen. Det har stor betydelse att det finns enheter som fort kan rycka ut lokalt.

Om det sedan är räddningsverket, gränsbevakningen, marinen eller någon annan som hinner först på plats är av sekundär betydelse. Huvudsaken är att arbetet kommer snabbt i gång, eftersom det är lättare att samla in oljan i vattnet än då den nått stränderna.
Att oljeskyddet är decentraliserat är inte nödvändigtvis en svaghet. Men samordningen måste fungera effektivt, och därför har övningar likt Balex Delta en stor betydelse.