Vindkraft på sladden

Man måste vara försiktig då man reser nya vindkraftverk. Möllor ska inte byggas lite här och där, och det är alltid bäst att komma överens med de närliggande invånarna då ett projekt sätter i gång.
Det påpekar ingenjören och energiexperten Timo Rajala i en intervju i onsdagens VN. Rajala är en intressant man i sammanhanget och värd att lyssna till.

64-åriga Rajala har under hela sin yrkeskarriär arbetat inom den traditionella energiproduktionen och haft topposter och uppdrag i flera av de stora bolagen. Han har varit involverad i inte mindre än 40 förverkligade kraftverksprojekt. Hit hör kärnkraftverk men också till exempel den stora biobränsleanläggningen i Jakobstad.
Numera är Rajala pensionär men hans engagemang fortsätter, bland annat i bolag som vill bygga ut vindkraften.

Det finns gott om experter som gärna förklenar än den ena och än den andra formen av energiproduktion, men Rajala verkar inte höra till dem.
"Jag är inte emot något, vi behöver allt. Alla energikällor spelar en roll", säger han i intervjun.

Timo Rajala har svårt att föreställa sig ett fungerande Finland utan kärnkraft ifall landet vill minska på sin import av energi. Samtidigt påpekar han att den inhemska atomenergin behövs för att jämna ut variationerna i produktionen ifall de förnybara energikällorna byggs ut.
Enligt Rajalas resonemang kan kärnkraften således stödja en utbyggnad av alternativa källor, ifall landet inte vill öka energiimporten.

När det gäller vindkraften föreslår Rajala att Raseborg koncentrerar de olika projekten till ett och samma ställe. Det är ekonomiskt sett vettigt, säger han.
Just nu finns i alla händelser inte så många projekt på gång inom stadens gränser.

Tidigare i år valde först stadsstyrelsen i Raseborg och senare kommunstyrelsen i Ingå att inte gå vidare med de planer som bolaget Finlands havsvind har för en vindkraftspark i havsbandet. Den helheten skulle enligt visionerna ha omfattat 60 möllor.
På Gumböleberget i Tenala vill Ilmatar Windpower, där Rajala är styrelsemedlem, genom sitt dotterbolag Ilmatar Raasepori resa sex stycken möllor med en totaleffekt på 8–15 megawatt. En miljöutredning över planerna presenterades tidigare i år.
I Koverhar på Hangö udd har bolaget Wpd Finland lagt fram planer för en motsvarande park. 
Projektens vidare öde är oklart. Hittills har den som velat resa möllor i Västnyland samtidigt prenumererat på lokalt motstånd.

Att koncentrera vindkraftsproduktionen låter som en vettig strategi, men hur smidigt låter den sig förverkligas? Det torde vara lättare sagt än gjort att föra ihop de olika bolagen till ett och samma ställe. I nuläget kör alla sitt eget race vilket inte nödvändigtvis gynnar utbyggnaden av vindkraften.

Platsen eller platserna för en park ska också uppfylla vissa viktiga grundkriterier. Det måste blåsa tillräckligt och anläggningarna får inte störa omgivningen – inklusive försvarets radarsystem som visat sig vara en känslig faktor i sammanhanget.
Är det på Hangö udd, invid riksvägen, som regionen borde ge grönt ljus för flera vindkraftsprojekt och där låta bolagen resa tillräckligt höga torn för att fånga in vinden? Eller är det på de höga bergen som möllorna borde samlas?

Finland har förbundit sig att öka andelen förnybar energi inom förbrukningen och här spelar utbyggnaden av vindkraften sin givna roll. Här hänger Finland också rejält efter flera andra länder.
Vi har cirka 130 vindkraftverk vilka tillsammans producerar 0,6 procent av den el som landet förbrukar.
I Sverige finns det över 1 650 vindkraftverk, i Danmark 5 500 och i Tyskland 21 600.

Minister Lauri Tarasti som i april överlämnade en rapport om hur vindkraften kunde utvecklas hos oss beskriver Finland som ett u-land visavi den här energiformen.
Tarasti konstaterar att utbyggnaden av vindkraften stöter på en mängd administrativa problem och han föreslår flera åtgärder som kunde minska dessa. Planeringen borde bli smidigare, anser han.

I maj bildade Arbets- och näringsministeriet en arbetsgrupp som fått i uppdrag att främja vindkraften och den kommer att ta avstamp från Tarastis rapport.
Arbetet brådskar för att alla projekt inte ska blåsa sin väg.