Tonnage på rätt kurs

 

Tonnageskatten som Finland tog i bruk i vår ser ut att gynna den finländska rederinäringen, vilket också var avsikten då beskattningen förändrades.
 
När Finnlines nyligen beslöt att vid årsskiftet flytta sex av sina svenskflaggade fartyg under finländsk flagg var det uttryckligen med hänvisning till det mer gynnsamma skattesystemet i Finland. Hos oss beskattas rederierna numera enligt sitt tonnage, det vill säga på basis av fartygens lastförmåga, medan Sverige håller fast vid en beskattning som bygger på rederiernas omsättning.
 
Malmöbaserade Finnlines Ship Management säger nu upp drygt 200 sjömän och varslar ytterligare 100 anställda.
Det som är en dålig nyhet ut svensk horisont kan samtidigt betyda en ljusning för den finländska rederinäringen, åtminstone på kort sikt.
 
Tonnageskatten är schablonmässig och bygger på den flotta som rederierna har i stället för på verksamhetens faktiska resultat. Det betyder bland annat att skatten är mer förutsägbar och inte lika mycket beroende av konjunkturer som konventionell företagsbeskattning är.
 
Merparten av de europeiska sjöfartsnationerna har redan infört tonnageskatt och Sverige står nu ganska ensamt med sitt skattesystem. 
I en kommentar i tidningen Sydsvenskan säger ordföranden för fackförbundet Seko sjöfolk, Kenny Reinhold, att systemet kan drabba svensk sjöfart hårt. Under de senaste åren har flera svenska rederier flaggat ut sina fartyg och Reinhold befarar att utvecklingen håller i sig. 
 
I ett pressmeddelande som Seko och Sveriges redareförening tillsammans skickade ut i onsdags konstateras att den svenskflaggade handelsflottan halverats sedan år 2009 och att cirka 2 000 jobb försvunnit under de senaste åren på grund av utflaggning till grannländerna.
"Det är avgörande för svenska sjöarbetstillfällen att Sverige harmonierar sina villkor för sjöfarten med övriga EU, annars kommer utflaggningen inom den svenska sjöfarten att fortsätta" citeras Anders Boman, ordförande för Sveriges redareförening.
 
I Finland tas tonnageskatten väl emot inom sjöfartsbranschen. 
I torsdagens Hbl säger Olof Widén som är vd för organisationen Rederierna i Finland att landet nu står på samma startlinje som övriga sjöfartsnationer inom EU. Widén konstaterar att den finländska sjöfarten hittills upplevt en lång uppförsbacke, men att dess förutsättningar nu förbättrats.
 
Också Simo Zitting som leder Finlands sjömansunion är nöjd med utvecklingen. Enligt honom har branschen under de senaste åren vuxit med närmare 600 nya jobb, av vilka cirka 400 gått till finländare.
Zitting säger i Hbl att sjöfolket har så gott som full sysselsättning just nu. Det är en positiv nyhet dessa tider då andra branscher skär ner i rask takt.
 
Vår handelsflotta har krympt under det senaste årtiondet och samtidigt har tonnagets medelålder stigit på ett oroväckande sätt. Nysatsningarna har varit få.
Mycket tyder på att trenden håller på att vända. Förhoppningsvis börjar sjöfarten nu satsa på både fler och nya fartyg.
 
Det är inte endast en fråga om sysselsättning, utan också om Finlands förmåga och beredskap att stå på egna ben. En klar merpart av landets utrikestransporter sker nämligen på köl.
Finland är traditionellt en sjöfartsnation och landet förliknas ibland vid en ö, trots sina långa landgränser. Därför är det ett nationellt intresse att vi har en egen handelsflotta.
 
I mars presenterade finländska ESL Shipping sitt nya flaggskepp, 197 meter långa Arkadia, då fartyget angjorde djuphamnen i Ingå för att där lossa kol. Pressen bjöds ombord och ägarna visade stolt upp sitt nyförvärv, som snart skulle få ett systerfartyg.
I maj mottog ESL Shipping sedan Kumpula i samma storleksklass.
 
Under pressvisningen i Ingå berättade ägarna att Arkadia, som det första fartyget i rederiets flotta, hade fått en verklig blandbesättning där majoriteten av sjömännen inte är EU-medborgare.
ESL Shipping har ändå inget att skämmas över. Det 60 år gamla rederiet hör till dem som genom årens lopp hållit majoriteten av sina fartyg i finländskt register, också under mer ogynnsamma förhållanden.
Mycket riktigt svajar Finlands flagga i aktern på såväl Arkadia som Kumpula.