Vad gick snett?

Dela

Verktyg

Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

Taxi Jag var till sjukhuset i Ekenäs på juldagen, vid 16-tiden. Efter vissa undersökningar rekommenderades det en ultraundersökning av mitt nyss opererade ben för att kunna utesluta en möjlig blodpropp. Då det inte gick att utföra vare sig i Ekenäs eller i Helsingfors den kvällen reserverade jag en tid till ett sjukhus i Helsingfors följande dag: klockan 13 till läkare och 13.30 till ultraljudsundersökning.
Vid 20-tiden ringde jag FPA-centralen för att reservera en invataxi till följande dag. Jag blev lovad att bilen dyker upp 11-11.15. Klockan blev 11.20 och 11.25, ingen taxi syntes. Jag ringde på nytt till FPA-centralen i Borgå och fick höra att centralen inte hade lyckats få en bil som jag hade blivit lovad men en vanlig taxi kunde de genast fixa. Fast jag förklarade att jag måste sitta med mitt ben uppåt tyckte centralens telefonist att jag nog kunde göra det i en vanlig bil, med bänken i ett bak-läge. Hon nämnde också att det finns för få taxibilar i Raseborg och att det är en delorsak att det inte fanns en lovad bil.
Då jag frågade telefonisten vart jag skall skicka räkningarna för oanvända läkartider sade hon att hon skulle ringa ett samtal och ringa mig efter det. Det gjorde hon fem minuter senare och sade att taxin kommer strax. Jag hann anmäla mig vid mottagningen cirka 13.10.
Taxichauffören sade att hans normala arbetspass skulle ha börjat klockan 14 och att han var hemma då taxicentralen ringde honom. Han sade vidare att de mycket väl kunde ha ringt honom föregående kväll då de har tillgång till arbetsturslistor. Detta har påpekats tidigare också men inga förbättringar lär ha skett.
FPA-systemet torde också ha andra saker att se över; till exempel vilka personliga och sekretessbelagda uppgifter på en kund eller patient en sjukskötare måste uppge till FPA-centralen då de beställer en taxi. Jag har förstått att man nu och då är i den gråa zonen ...
Mats Lagerstam
Ekenäs