Det finns rum för alternativ även i Raseborgs skolor

Dela

Verktyg

Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

Skola Trådlöst nätverk och pekplattor översvämmar Raseborgs skolor. Endast några skolor deltar inte i detta skede i det projekt som tjänstemännen driver. Man vill att även de yngre skoleleverna skall lära sig med hjälp av pekplattorna. Man har inte alls frågat föräldrarna och lärarna vad de tänker om denna tekniska förändring.
Av olika orsaker, såsom Europarådets rekommendationer, hälsorisker, pedagogik, pekplattans begränsningar som dator samt behovet att hålla barnens skärmtid på en rimlig nivå, har många lärare och föräldrar förhållit sig negativa till spridningen av pekplattor i skolorna.
Därför föreslog Fiskars skola i september för bildningsdirektör Robert Nyman och undervisningschef Jukka Hautaviita ett experiment. Man skulle i en vetenskaplig undersökning jämföra Fiskars skola, som vill uppskjuta införandet av trådlöst, med en skola som övergått till trådlös teknik. Fiskars skola var till och med redo att ta i bruk pekplattor ifall de hade kabelanslutning.
Under beredningen av förslaget hade man inte skytt någon möda: man hade redan hittat en forskare för projektet samt en finansiär som preliminärt förhöll sig positiv till projektet och som också tidigare understött liknande forskning. Bildningsväsendets tjänstemän godkände dock inte experimentet.
Skolan kom nu med ett anspråkslöst önskemål: en avbrytare för att kunna koppla bort det trådlösa nätet då det inte behövs. Men Nyman och Hautaviita påstod att det inte var tekniskt möjligt.
Som en sista kompromiss föreslog Fiskars skola att man skulle övergå till det trådlösa nätverket, men inte dela ut personliga pekplattor, utan barnen skulle få tillgång till dem bara när de behövdes i undervisningen. Dessutom skulle de gamla datorerna bevaras. Tjänstemännen ville inte heller gå med på detta utan de stod fast vid sin stränga linje: en egen pekplatta (vars skick föräldrarna med sin underskrift skall ta ansvar för) till varje elev och inga andra datorer till elevernas förfogande.
Vi föräldrar i Fiskars skola kan inte godkänna en dylik alternativlöshet. Det finns ingen anledning till att alla skolor samtidigt måste gå in för en teknik som det finns så lite praktisk erfarenhet av. Vi vill inte att våra barn lär sig att bejaka en kultur som är likgiltig för naturresursernas ändlighet och där man överger det nya till förmån för något ännu nyare i en allt snabbare takt.
Vi föreslår ett uppskov för införandet av trådlösa pekplattor i Fiskars och ett forskningsprojekt som jämför Fiskars skola med en skola som tagit trådlöst lokalnät och pekplattor i bruk.
Eeva-Kaisa Ailus, Rauli Ailus, Olli Borg, Lulu Halme, Hanna Kallunki, Anna Luhtasela, Sanna Mäki, Mari-Anna Närhi, Kirsti Saarikorpi, Kati Sointukangas, Olli Tammilehto, Ulla Valovesi, Hermanni Yli-Tepsa
Fiskars