Sparkrav tar udden av nya läroplanen

Dela

Verktyg

Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

Skola Som en hälsning från klassrummet i utbildningens inledande år vill jag uppmärksamma beslutsfattarna på den kommande krocken mellan, den i och för sig välkomna och på många sätt goda, förnyelsen av läroplanen och regeringens beslut att inte satsa pengar på att förminska undervisningsgrupperna i våra skolor.
I den nya läroplanen lyfts olika kompetenser upp som mål för undervisningen. I de lägre klasserna är det fortfarande rätt primära färdigheter det är frågan om, men sättet att frambringa dem har ändrats. Lärare ska lära ut mindre och vägleda och inspirera mera. Eleven skall upptäcka och lära sig lära. En fin förnyelse av tanken om vad ”skolning” är.
För att det här skall fungera i praktiken krävs det engagemang och lärartid för varje enskild elev i klassen. Har inte läraren tid och ork kommer det att urarta; starka, motiverade elever ”gör vad de vill”, upptäcker och vill gå vidare innan de svagare eleverna ens förstått tanken bakom temat eller uppgiften, allt detta medan läraren förklarar, inspirerar och motiverar för var och en, på dennes nivå där emellan.
Visst, läraren skall överlåta mycket till eleverna själva, låta barnen lära i grupp, utnyttja appar och webben och lärplattformar i molnet, låta eleverna ge kompisrespons och stöda varandra ... men även detta kräver att läraren är alert och inte låter felaktigheter eller osakligheter passera oförmärkt.
Därutöver skall bedömningen av eleven övergå i uppbyggande respons, regelbunden diskussion kring framsteg och ett konstant flöde av vägledande feedback och reflektion. Även det en välkommen förnyelse – men, har läraren en klass på 20 elever eller fler ger det inte många kvalitetsminuter per elev och dag.
Vill beslutsfattarna verkligen ge alla de duktiga lärare där ute på fältet, som vi utbildat med gemensamma skattepengar, en rättvis chans att ”skola upp” våra kommande trygga, självsäkra, företagsamma finländare, se då till att grundskolans klasser och grupper hålls tillräckligt små. Jag föreslår maximalt 16 elever. Då hinner läraren, ens i teorin, ge den balanserade, välavvägda responsen och den motiverande uppmärksamheten som varje elev har rätt till.
Camilla Paro-Koivisto
Kyrkslätt