Datorstyrningen förändrade allt

Dela

Verktyg

Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

Utsläppsvärden Uppståndelsen kring utsläppsvärdena för VAG-koncernens motorer fortgår med oförminskad kraft. Samtidigt bävar många för att detta bara är toppen av ett isberg och att problemen genomsyrar hela bilbranschen.
Utgående från informationen som sprids och vinklingen som saken ges i medierna verkar det hela så väldigt simpelt: Volkswagen (och flera andra) har fuskat och skall straffas. Jag skall dock ta fram några synvinklar som visar att situationen är mycket mera invecklad än så: i dagens automatiserade och datoriserade värld är det i grunden omöjligt att standardisera relevanta tester av mera komplicerade system.
Tänk bara på mobiltelefoners strömförbrukning. Så länge telefonerna endast användes för samtal kunde batteriernas drifttid ges tämligen exakt, uppdelad på en kortare samtalstid och en längre passningstid. Vi vet att situationen är helt annorlunda med dagens smarttelefoner där olika typer av användning och olika applikationer leder till stora kastningar i drifttiden.
På samma sätt fungerade standardiserade utsläppstester väldigt bra så länge motorerna och deras styrsystem var enkla. Men då datorstyrning kom med i bilden förändrades situationen radikalt. Datorn ger möjlighet att optimera prestanda, utsläpp, och flera andra parametrar under alla möjliga förhållanden. Försök då bestämma hur motorn skall fungera i den onormala testsituationen då hjulen snurrar men bilen står stilla. Dra ner på utsläppen eller inte? Att förändra testerna hjälper inte heller så länge det är allmänt känt hur de går till.
Hela frågan kan delas upp i en juridisk och en moralisk sida. Jag känner inte till den juridiska sidan (som säkert är väl så komplicerad, men som nog medierna kunde ta sig en närmare titt på) där de anklagade tillverkarna säkert har gjort misstag. Vad den moraliska sidan beträffar optimerar så gott som samtliga biltillverkare sina motorer för de förhållanden som råder i testen.
Är det rätt att bilarnas bränsleförbrukning inte i praktiken kommer ner till den nivå som ”utlovas”?
Patric Östergård
Professor (informatiosnteori), Esbo