Håll kvar Y-tåget!

Dela

Verktyg

Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

Kollektivtrafik Under de senaste veckorna har finländare fått vänja sig vid politiska överraskningar. I Västnyland har många blivit frustrerade över Kommunikationsministeriets meddelande om att lägga ner Y-tåget samt dra in en del tågturer mellan Åbo och Helsingfors. Detta beslut har väckt uppståndelse och inte i onödan.
Nedläggningarna i tågnätverket innebär att pendlarnas vardag försvåras. Många ungdomar pendlar med Y-tåget till sina studier i huvudstadsregionen. Nu blir de tvungna att hitta nya rutter till sina skolor. Alla unga har inte möjligheten att ta sig med bil till närliggande busstation eller till exempel till Kyrkslätt. Vi kan inte heller kräva av föräldrarna att de ska bli ungdomarnas ‘’privata taxichaufförer’’. Det är fel av samhället att försvåra skolgången för unga.
För regionens kommuner kommer detta som ett bakslag. Det blir svårare att utveckla regionen och att locka nya invånare till trakten då trafikförbindelserna försämras. Också näringslivet tar en stor smäll av detta. Nu blir det svårare att locka företagare till trakten. Y-tåget har fungerat som en viktig symbol för regionen. Det är svårt att tro att detta beslut tas under en Centerledd regering. Centern nämner i sin vision för Finland 2020 ett Finland där man kan ‘’på riktigt bo var som helst i Finland’’. Tydligen är inte Västnyland en del av Centerns Finland.
Det skulle ha varit ändamålsenligt av Kommunikationsministeriet att föra en dialog med invånarna och beslutsfattarna i Västnyland innan man fattade beslutet om nedläggningarna. Samtidigt skulle det ha varit viktigt att veta vad som ska ersätta tågtrafiken. I medierna har det framkommit att det kanske inte finns ett tillräckligt stort intresse för utökade busslinjer från Västnyland till Helsingfors hos bussbolagen i trakten. Det krävs nya medel samt entreprenörer för att erbjuda den trafik som ska ersätta de bortfallna tågrutterna. Det blir inte en lätt uppgift.
Man får hoppas att ministeriet skulle påskynda normtalkot kring VR:s monopol. Det är viktigt att marknaden frigörs för tågtrafiken i hopp om bättre service för finländarna. Detta är dock inte något som sker inom några månader.
Svensk Ungdom i Nyland hoppas att förnuftet och framtidsvisionen i slutändan skulle segra. De planerade nedskärningarna i tågnätverket skulle innebära en förlust för hela regionen, som i slutändan kan vara större än VR:s besparingar.
Henrik Wickström
Styrelsemedlem
Svensk Ungdom i Nyland