LNG-terminalen viktig för hela Östersjön

Dela

Verktyg

Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

LNG-terminalen viktig för hela Östersjön
För ett par
veckor sedan kunde vi läsa om en ny vändning i frågan om den planerade importterminalen för flytande naturgas (LNG) i norra Östersjön - en terminal som både Estland och Finland länge varit ute efter. Det handlar om en betydande importterminal, som för Finlands del skulle byggas i Ingå, och som skulle göra det möjligt att ta emot riktigt stora fartyg som kommer direkt från produktionsorter som Qatar.
För tillfället kommer den flytande naturgasen som används i och kring Östersjön oftast via hamnen i Rotterdam, vilket höjer priset pga. omlastning och relativt små volymer. För att öka tillgängligheten och sänka priset vill man därför bygga en terminal för direktimport i norra Östersjön. Terminalen, som beräknas kosta 500 miljoner euro att bygga, är viktig för hela EU och kan därför få betydande EU-stöd.
Just därför har också positionerna länge varit låsta mellan länderna. Förra vintern sades det att länderna fått tid fram till sommaren som deadline för att sinsemellan komma överens om terminalens placering för att inte mista EU-finansieringen. Då de inte heller då kom fram till ett beslut sades det att beslutet i stället fattas av EU-kommissionen.
De som följt projektet har frustrerat väntat på kommissionens besked som aldrig kommit. Men orsaken till det är att ärendet aldrig, tvärtemot vad som sades, flyttats över till EU-kommissionen. Det är fortfarande medlemsländerna som ska komma överens vilket inte händer.
Det här resulterar nu i att vi förlorar dyrbar tid då projektet inte får grönt ljus. Vi har världens största passagerarfartyg med LNG-drift i trafik i våra vatten och det skulle finnas stora möjligheter för Finland att bli en ännu viktigare spelare gällande LNG-relaterad teknik.
Nu föreslår Estland att terminalen delas, så att det byggs varsin lite mindre terminal på var sida om Finska viken. Även om det här är en bra diplomatisk lösning, är det inte samhällsekonomiskt försvarbart. Två mindre terminaler betyder högre byggnadskostnader, större osäkerhet om EU-stöd och en ökning av driftskostnader på grund av avsaknad av storskalighet.
Jag hoppas därför att Finland och Estland nu kan acceptera att det inte går att komma till en gemensam lösning och låta EU-kommissionen fatta beslutet. Det betyder att någon blir besviken. Men för både Estland och Finland är det viktigare att terminalen överhuvudtaget byggs än om den byggs i Ingå eller Paldiski.
Då jag har studerat båda projekten, verkar den naturliga platsen för terminalen vara Ingå. Den finska gasmarknaden är mångdubbelt större än Estlands. Den finländska handelsflottan är betydligt större, vilket betyder bättre synergier med rederiklustret. Ingås geografiska läge och den goda farleden talar också för Ingås del. Estlands huvudmotargument mot Ingå är att ryska Gazprom är minoritetsägare i Gasum, som planerar projektet i Ingå. Inget hållbart argument i mitt tycke.
Importterminalen skulle vara viktig för både Ingå och Västnyland då den skulle skapa många nya arbetsplatser. Samtidigt är terminalen också viktig för övriga landet och hela Östersjön.
I Torneå har man nu skrivit kontrakt med Wärtsilä om byggandet av en bunkringsanläggning för LNG. Björneborg, Åbo och Gävle i Sverige är också i startgroparna. Gasen till de anläggningarna ska komma via importterminalen i finska viken. Det skulle därför vara av stor vikt att vi nu skulle få ett beslut och att terminalen kunde börja byggas - i Ingå.
Nils Torvalds
Europaparlamentariker (SFP)