Älskade knöl
Smak av smörig kastanj, fyllighet, torkad citron, oxiderad olja och viss beska. Smak av söt solroskärna och pinjenöt, grön konservärta och viss vitpepprighet. Smak av kronärtskocka och lite grön frysärta, syrlig paprika och viss beska.
De här smakbeskrivningarna handlar inte om vin utan om ett av våra baslivsmedel, en grundsten i den nordiska matkulturen. Vår mest älskade knöl, solanum tuberosum, eller till vardags: potatis.
I Sverige jobbar bland annat den stora matkedjan ICA med att lansera potatis på ett helt nytt sätt. Från att ha varit en färglös billig mat som mättade utan att man tänkte så mycket på smaken ska potatisen nu lanseras på ett trendigt sätt som tilltalar stadsbor och matnördar.
Den svenska matforskaren Johan Swahn besökte Karis i början av juni och berättade om sitt arbete med att definiera ett språk för smaker. Han jobbar och forskar för ICA, med sensorisk marknadsföring som specialområde. Att lansera potatis på ett nytt sätt har varit ett av hans forskningsprojekt. För såväl när det gäller potatis som andra livsmedel bygger marknadsföringen till överväldigande del på synintryck. Genom att ta våra andra sinnen i bruk finns det stora möjligheter att föra fram nya produkter, säger Swahn.
Men det behövs ett språk som berättar om smaken. För handen på hjärtat, hur många skulle klara av att beskriva smaken hos potatis på ett lockande sätt? Eller smaknyanser hos tre eller flera potatissorter? Det skapar man genom att ha provsmakningspaneler som smakar, jämför och diskuterar. Och vrider och vänder på nyanser av smakerna. För det är viktigt med nyanserna, det är de som skiljer sorterna från varandra.
Delikatesspotatis säljs på ICA i många varianter. Gemensamt för dem är att de är små. Så små att många som odlat potatis tycker att de mest påminner om det man förr gav till grisarna. Men i dag när tid är pengar vill kunderna ha små potatisar som går snabbt att koka. 12–15 minuters koktid är max för dagens konsumenter.
En viktig del av marknadsföringen är naturligtvis förpackningen. Och på förpackningen ska det stå hur potatisen smakar, samt vad just den påse kunden håller i handen passar till. För det är inte längre fråga om potatis som potatis, nej, det är en exklusiv, noga utvald delikatessknöl med de rätta smaknyanserna för just den måltidsupplevelse kunden vill ha.
Så nästa gång ni biter i en Bintje, försök hitta vilken av de tre smakbeskrivningarna i början som stämmer in på vår vanligaste storkökspotatis.