• Första sidan
  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Ta kontakt
  • Familj
  • Skriv insändare
  • Tipsa oss!
  • Kortet.fi
  • Mainosta
  • Jobba på VN
Hem
  • Nyheter
  • Blåljus
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Opinion
  • Livsstil
  • Bloggar
  • Frida
  • Studio HBL
  • Nyheter
  • Blåljus
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Opinion
  • Livsstil
  • Bloggar
  • Frida
  • Studio HBL
    • Hangö
    • Raseborg
    • Ingå
    • Lojo
    • Sjundeå
    • Kyrkslätt
    • Finland
    • Världen
    • Läsarmaterial

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Tommy Westerlund
    Tommy Westerlund
    "Den negativa nyheten kan i slutändan bli något positivt, tack vare publiciteten"

    Dåliga nyheter

    Publicerad: 13.12.2013 10.40

    Ämnesord

    • Massmedier

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Varför berättar ni bara dåliga och negativa nyheter?
    Det är en fråga man som journalist får rätt så ofta. Senast den här veckan blev jag uppringd av en läsare som ville diskutera det här om vilka nyheter som lyfts upp och får synlighet. Enligt läsaren är det alltför ofta nyheter med negativ klang som syns och hörs.
    Frågan är varför det har blivit så, att medierna frossar i negativt framom positivt. Eller att åtminstone konsumenterna har den känslan att de dåliga nyheterna dominerar.

    Tidigare har massmedierna mera fått köra på känsla och göra stickprov på vad konsumenterna vill ha för typ av nyheter. Numera är det lätt att se vad som går hem. Intresset för allt som exempelvis publiceras på tidningarnas webbsidor kan mätas. Vi vet exakt hur många som läser de olika artiklarna. Från vecka till vecka är det brott, olyckor och annat negativt som toppar.
    Är det alltså så att folk ändå är mer intresserade av negativa nyheter? Eller har de drivits till det på grund av att medierna har rapporterat mest och störst om just den typen av ämnen?
    Vi har en fråga om den berömda hönan och ägget. Vad kom först?

    De negativa rubrikernas andel ökar om det som refereras har inträffat längre bort. Förenklat kan man säga att den negativa graden av en nyhet som når över tröskeln ökar med avståndet. För att en händelse ska uppmärksammas i grannkvarteret räcker det med en katt i trädet, i grannstaden ska det vara en brand och i Långtbortistan krävs en naturkatastrof eller en bilbomb med 75 döda.

    Hur väl stämmer mediekonsumenters påstående att det bara är olyckor, brott och annat elände som ges synlighet? Är det bara en känsla eller är det verkligen så?
    Jag slog upp första sidan i alla de tidningar som i går fanns på mitt skrivbord. Det var 15 dagsfärska tidningar, finska och finlandssvenska. Sex hade en negativ nyhet högst, tre toppade med en neutral och sex med en positiv nyhet.
    Ilta-Sanomat var negativast genom att hänvisa till en färsk undersökning som visar hur eländig Finlands framtid ser ut. Det räcker alltså inte med att rapportera om hur dåligt det är just nu – det blir ännu värre.
    Positivast var Åbo Underrättelser som toppade med optimistiska företagare som väntar att få ta sig an turistinvasionen på Örö.
    Vasabladet gjorde en helgardering. Man berättade att servicen blir sämre och avgifterna högre, men att det i Österbotten ändå är ljusare än på många andra håll. Tröst i nöden, andra har det ännu sämre.

    En tanke med att något negativt exponeras i medierna är att det är bra om oförrätter, orättvisor och brister uppmärksammas för att få en förbättring till stånd. Den negativa nyheten kan resultera i en förändring och i bäst fall kan det negativa i slutändan bli något positivt, tack vare publiciteten.
    Men, tro det eller inte, nog är det roligast också för en journalist att kunna berätta en god nyhet utan att först ta upp den dåliga.

    Ekenäs torg

    17.1.2016 10.57 17.1.2016
    På sista tåget från kejsardömet
    HISTORIA
    premium Eric Lindén, 19, åkte sommaren 1917 i väg på en expedition till Sibirien för att leta guld. Länge hade han tystnadsplikt om resan, som var en affärshemlighet.
    Sylvia Bjon
    13.1.2016 08.22 13.1.2016
    Smycken designas med app
    Nyheter
    premium En guldsmed i Fiskars har valt att kombinera det traditionella hantverket med den senaste tekniken. Han tillverkar smycken som du och jag har designat på våra telefoner.
    Kristoffer Nöjd
    31.12.2015 10.00 31.12.2015
    Bybor av det prisade slaget
    Lokalt
    » Det är gott att leva i Svartå och Pojo. Det tycker årets bybor som andas optimism trots vissa orosmoln vid horisonten.
    Agneta Sjöblom
    3.1.2016 15.58 3.1.2016
    Med Magnus mot sälen
    Lokalt
    premium Trålarhamnen som en gång var fylld av fiskefartyg gapar tom. Den EU-finansierade fiskehamnen i Hangöby används knappt alls. I Hangö finns bara en handfull yrkesfiskare kvar. Magnus Ekström är så gott som ensam om att fiska aktivt. Men än finns det hopp för näringen.
    Kristoffer Nöjd
    23.12.2015 07.00 23.12.2015
    Nu lämnar fiskare Blomqvist torget
    Nyheter
    premium På lördagen fyllde Hasse Blomqvist 68 år. Han inledde dagen med det han gjort i drygt 40 år, nämligen att sälja fisk på torget. Till jul går han i pension.
    Eva Hagman
    10.12.2015 09.57 10.12.2015
    Novia hade charmoffensiv i Raseborg
    Nyheter
    premium Se video där studerande belastar en bro.
    Eva Hagman
    Västra Nyland
    vastranyland.fi

    Kontakta Västra Nyland:

    Redaktion: 019-222822
    Annonser: 019-222888
    Kundtjänst: 019-222866
    pren.vn@ksfmedia.fi

    Besöksadress: Genvägen 4
    Postadress: PB 26, 10601 Ekenäs

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen-Hangon lehti.
    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för Västra Nyland: Marina Holmberg
    Kontakta redaktionen:
    E-post: vnred@vastranyland.fi
    Ring nyhetschefen: 019-222822