Hotell nöjda med webbrecensioner

Hotell- och inkvarteringsbranschen anser sig ha nytta av recensionssidorna på webben.

 Där kan kunder fritt berätta om sina erfarenheter och kritisera till exempel kundservicen, hotellets prydlighet och prisnivå.
– Kunderna poängsätter hotell i de sociala medierna varje dag. Också de hotell som inte får stjärnor enligt den officiella europeiska standarden kan klara sig i webbrecensionerna, säger Timo Lappi, vd för Turism- och restaurangförbundet.
Kritiken från kunderna hjälper företagarna att förbättra sin service.
– Kunderna ger respons efter sitt eget servicebehov. Den officiella stjärnklassificeringen görs utgående från en annorlunda bedömningsskala, säger Lappi.
Recensionssidorna fungerar också som en effektiv marknadsföringskanal särskilt för små företag.
– Recensionerna är viktiga för försäljningen och vi har ända från början sett det som vår viktigaste marknadsföringsstrategi, säger företagaren Ville Virkki på Dream Hostel i Tammerfors.