KSF-arkiv

Bilen kunde vittna i domstol

Under arbetsresan lagrar bilen uppgifter om hur du kör. Skrivaren på jobbet printar å sin sida en identifieringskod på utskrifterna.

När du hemma ger dig ut för att jogga analyserar pulsmätaren dina rörelser. Vi lämnar efter oss betydligt mer information än vi tror, säger datasäkerhetsexperter.

En del laserskrivare skriver på färgutskrifter en nästan osynlig kod som visar vilken skrivare man använt. Enligt tillverkaren Canon har egenskapen utvecklats under detta årtusende för att förhindra förfalskning.

– Apparaturtillverkarna kom globalt överens om att man av färgkopior ska kunna utläsa var de har skrivits ut, säger Mikko Immonen, systemchef för tekniskt stöd.

Han vill inte berätta närmare om hur uppgifterna används.

Forskningsdirektör Mikko Hyppönen på datasäkerhetsföretaget F-Secure antar att egenskapen hjälper till i brottsutredning liksom också mycket annan modern elektronik kan göra.

Tillverkaren av idrottselektronik Polar Electron påpekar att myndigheterna inte har snokat efter uppgifter om användarna. Utomlands erbjuds uppgifterna med användarens medgivande till tredje parter såsom försäkringsbolag och arbetsgivare. Även i Finland är många arbetsgivare intresserade av hur folk tar hand om sin hälsa.

– Med hjälp av motions- och hälsoövervakningen kan man visa hur man satsar på sin hälsa. En tredje part kan i sin tur erbjuda rabatter eller andra förmåner med stöd av uppgifterna, säger Teijo Himanen vid Polar.

Polars mest avancerade armbandsmätare kan kopplas till en molntjänst. På webben lagras då uppgifter om till exempel pulsen och hur mycket man tränat. De här uppgifterna kan sedan analyseras av tjänsten.


Fler minnen i bilen

Vem som helst kan inte använda informationen som lagras i elektroniken. Enligt Trafikförsäkringscentralen lagras det betydligt mer information i till exempel en bil än vad ägaren kan tillgodogöra sig.

– I de nyaste bilarna finns det flera minnen där det samlas data, säger kontaktchefen Tapio Koisaari.

Nyare bilar innehåller en sorts svart låda som lagrar information om hur bilen använts. Krockkuddarnas datasystem kan å sin sida visa hur snabbt bilen rörde sig i en krock.

Serviceverkstäderna får i allmänhet ut uppgifter om fel i apparaturen. I USA kan data från bilen användas i olycksutredningar och som bevis mot föraren i domstol.

– Juridiskt sett har det här lett till intressanta situationer när bilen har vittnat mot sin ägare, säger Hyppönen.