Hbl vill bland annat lyfta fram aktuella teman i sin webb-TV-produktion, säger Fredrik Nars. Foto: Lehtikuva

Nu satsar även tidningar på webb-tv

I mitten av mars sände radiokanalen Radio Extrem på Svenska Yle första avsnittet av sitt nya webb-tvprogram, X3M-tv. Programmet har vissa likheter med morgon-tv, med två programledare som diskuterar sinsemellan och med inbjudna gäster.

Programledarna agerar guider i djungeln av sociala medier, pratar om vad som är stort och visar klipp och bilder från nätet.
– Vi tyckte att webb-tv var något som fattades i utbudet och ville erbjuda vår publik också rörlig bild, säger Johan Aaltonen, programchef för Extrem.

KSF Media ligger i startgroparna med sin webb-tv som ska kopplas till konceptet Hbl plus. Här ska webb-tv komplettera tidningsinnehållet genom diskussioner, intervjuer och debatter, berättar Fredrik Nars som är chef för digitala medier.
– Vi ska utnyttja det som Hbl är bra på, skapa engagerande och intressant material. Vi kommer bland annat att lyfta fram aktuella teman, bjuda in beslutsfattare och låta journalister berätta mera om ämnen de skrivit om, säger Nars.


"Innehållet viktigast"

Webb-tv intresserar annonsörer och går med dagens teknik att producera med relativt låg budget. Nars menar ändå att innehållet och vad det ger läsaren eller tittaren är det viktigaste.
– Det blir ganska kortlivade projekt om man inte får publiken intresserad, säger han.

Webb-tv kan som enklast produceras med en smarttelefon och ett Youtube-konto, en modell som används bland annat av Åbo Underrättelser. Tidningen har enligt vd Harry Serlo ännu ingen uttalad digital strategi när det gäller rörlig bild, utan det handlar om att visa mer av det som intresserar läsarna.

Egna Youtube-klipp används också av HSS Medias tidningar Vasabladet, Österbottens Tidning och Syd-Österbotten. Klippen används främst som illustration och fördjupning till textartiklar.
– Självklart följer vi med vad som händer och vi diskuterar om hur man kan använda rörlig bild på webben. En fördel med bilden är att den kommer närmare och förmedlar sinnestillstånd och nyanser mer direkt än text, säger Niklas Nyberg, onlineproducent på HSS Media.
Några fastslagna planer för webb-tv har HSS Media inte just nu enligt Nyberg.


Långa kaffepauser?

Radio Extrem har bara hunnit med en handfull sändningar, men hittills är Aaltonen nöjd med satsningen. Publikresponsen har enligt honom varit positiv och att sända programmet direkt känns bra.
– Vi ville ha med känslan av här och nu. Det tycker vi lyckas bäst i direktsändning, säger han.

Aaltonen tror att kanalens publik har tid att titta på webb-tv, om inte live så senare på kvällen när de kommer hem. De halvtimmeslånga programmen marknadsförs som "kaffepauslånga", men enligt Aaltonen har Yle inte extremt långa kaffestunder.
– Vi har nog lika långa kafferaster som överallt, skrattar han.

KSF-Media, HSS Media och Rundradion är delägare i FNB.