Foto: Lehtikuva

Finsk- och svenskspråkiga elever lika svaga i matematik

Finsk- och svenskspråkiga elever klarar sig lika bra i matematik, visar en utvärdering som Utbildningsstyrelsen låtit göras.

Utvärderingen, som genomfördes våren 2012, granskade inlärningsresultaten i matematik i slutskedet av den grundläggande utbildningen.

Resultaten visar att eleverna har bristande kunskaper i matematik. Framförallt färdigheterna i huvudräkning och procenträkning är ett av de stora bekymren – en stor del av eleverna har inte ens tillräckliga färdigheter för att klara vardagens behov.
Av utvärderingen framkommer också att det finns en del aversioner mot matematik även om eleverna anser att matematikkunskaper är nyttiga.

Utbildningsstyrelsen föreslår lokala utvecklingsplaner som ett verktyg för att utveckla kvaliteten. De poängterar också att bedömningspraxisen borde enhetligas – nu varierar det mycket från ort till ort. För att kunna kartlägga elevernas kunskaper kunde lärarna även ordna vägledande prov i början av årskurserna 3 och 7.

Utvärderingen omfattar över 6 500 elever i närmare 170 skolor – 22 skolor var svenskspråkiga. Allt som allt stod de svenska eleverna för 11 procent av eleverna som deltog i utvärderingen.