Olovlig körning på väg är den vanligaste förseelsen som snöskoterförare gör sig skyldiga till. Foto: Lehtikuva

Bekväma snöskoterförare kör på vägar

Olovlig körning på väg är den vanligaste förseelsen som snöskoterförare gör sig skyldiga till. Det är vanligast att man bryter mot körförbudet på väg i bosättningsområden och det här anmäls också ofta till polisen.

Det är bekvämligheten som får folk att köra på vägen. Man ids inte transportera snöskotern på en släpvagn till den officiella snöskoterleden utan tar sig istället dit via olovliga vägar och områden.

– Det går behändigt att åka här och det stör ju ingen.

Det är ett exempel på förklaringar som rörliga polisen i Kajanaland fått när snöskoterförare blivit ertappade på fel ställen, förklarar överkonstapel Arto Leinonen.

"Ingriper alltid"
Överkonstapel Kari Kulmala vid rörliga polisen i Joensuu intygar att man alltid ingriper mot körning på väg. Till väg räknas även lederna för lätt trafik, diken och vägrenen.
– Förbudet berör hela vägområdet, inte bara den plogade delen, säger Kulmala.

I vissa fall får man köra längs med en väg. I vissa fall måste man ta sig till ett tankningsställe via en väg när stället är i den omedelbara närheten av den officiella leden.
– Men omedelbar närhet innebär inte hundratals meter, påpekar Kulmala.

Dagsböter som straff
För olovlig körning på väg är straffet dagsböter som beror på inkomsterna. För en liten förseelse får snöskoterföraren sex dagsböter.
– Om man kör flera kilometer längs med en väg används en glidande skala upp till tio dagsböter eller till och med mera, säger Kulmala.

Böterna blir strängare om man kör snöskotern tiotals kilometer på vägen eller utsätter andra för fara. I allvarliga fall överväger polisen att ta bort körkortet av föraren.

En egen grupp utgörs av de snöskoterförare som kör olovligt på annans mark. Hänsynslösheten förstör ryktet för alla snöskoterförare och leder till att flera snöskoterleder uteblir eller att gällande kontrakt för existerande leder inte förnyas.
– Markägarna förbjuder sedan lätt all snöskotertrafik på sina ägor när man kört hur som helst på deras marker, säger Kulmala.