Mobilförsäljningen ner - och upp

Mobilförsäljningen faller för andra kvartalet i rad. Krisdrabbade Nokia är fortfarande tvåa i världen men bara sjua på smarta telefoner.

Försäljningen av mobiltelefoner världen över föll under tredje kvartalet med tre procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol, till totalt 428 miljoner telefoner. Det var andra kvartalet i rad med fallande försäljning på årsbasis.
Men det finns tecken på vändning, enligt analysföretaget Gartner, som konstaterar att försäljningen steg från kvartalet före.
De så kallade smarta mobilerna ökar stadigt sin andel. Dessa ökade i försäljning med 47 procent jämfört med samma tid i fjol och står nu för 40 procent av den totala mobilförsäljningen.
Koreanska Samsung behåller förstaplatsen med en total försäljning på 98 miljoner sålda telefoner under kvartalet, vilket ger en marknadsandel på 22,9 procent. Nokia är fortfarande tvåa med 82 miljoner sålda telefoner och en marknadsandel på 19,2 procent. För Sonys mobiler, tidigare hälftenägda av Ericsson, går det trögt och de ingår under rubriken övriga på Gartners lista.
På marknaden för smarta telefoner ser marknadsandelarna helt annorlunda ut. Då ligger Nokia bara på en sjunde plats. Även där toppar Samsung, med 32,5 procent av marknaden, följt av Apple med 14 procent.