Mediekoncernen Sanoma inleder sparkur

Mediekoncernen Sanoma inleder ett omfattande sparprogram som tar sikte på att minska kostnaderna med 60 miljoner euro under de närmaste tre åren. Sparkuren gäller hela koncernen.

Under årets tredje kvartal gjorde Sanoma en vinst på 50 miljoner euro före skatt. Under samma tid i fjol blev det en förlust på 32 miljoner euro.
Omsättningen var 600 miljoner euro.
Vd Harri-Pekka Kaukonen säger att Sanoma måste förbättra sin prestationsförmåga inom arbetskulturen, olika processer och kostnadseffektiviteten.
Kaukonen säger att läromedelsproduktionen och Nelonen Media gjorde ett stabilt resultat.
– Vår övriga verksamhet påverkades av att upplageförsäljningen och annonsmarknaden hela tiden blir sämre, sade Kaukonen.
Utsikterna för slutet av året är svåra eftersom försäljningen av läromedel då är liten. Nedgången på annonsmarknaden och i upplagorna skapar också problem.
Sanoma är FNB:s största ägare.