Nya prylar ska stärka föreningskassor

Nya alternativ för föreningar att tjäna pengar är välkomna men viktigast är ändå att själv vara aktiv. Kyrkslättsföretaget Fun Raise vill göra medelanskaffning kul.

Ett nytt, roligare sätt att tjäna pengar på – så marknadsför Mats Malmström och Jonas Åberg, bägge från Kyrkslätt, sitt medelanskaffningskoncept Fun Raise. I korthet går det ut på att föreningar, skolklasser och andra grupper säljer ett brett sortiment av noga utvalda produkter av hög kvalitet.
– Vi vill att det som säljs ska stödja samma värderingar som skolorna och föreningarna stödjer. De ska vara utvecklande, bra för hälsan och främja ungas aktivitet, säger Åberg.
– I våra kataloger finns varken godis eller dataspel. Vår tanke är att sortimentet ska få barnen ut och röra på sig samtidigt som försäljningen ger föreningarna en förtjänst, säger Malmström.
Hänger på föräldrarna
På fältet tas konceptet emot med försiktig nyfikenhet men i slutändan är det ändå inte produkterna i sig som inverkar på hur väl föreningarna får in pengar.
– Alla nyheter är välkomna men resultatet hänger ändå på hur bra lagledarna är på att få folk att engagera sig, säger Sixten Järnström, som i tjugo år varit aktiv inom KyIF-handbollen och har en god överblick över medelanskaffningen inom föreningen.
Å andra sidan kan nya produkter också göra det mer utmanande att sälja – det går inte att köra i samma spår som tidigare.
– Helt nya produkter måste presenteras på ett annat sätt. Det går inte bara att ringa upp och fråga hur många par sockor någon vill ha i år. Det behövs försäljningsmaterial också.
Malmström och Åberg har försökt beakta den här aspekten i planeringen.
– Produkterna ska vara så väl beskrivna i katalogen att det inte behövs några provexemplar som måste cirkulera hos alla. Det ska vara enkelt, säger Åberg.