Parkeringstiden förlängdes en timme på Aseman Ostari

Nu kan Kyrkslättsborna lugnt sitta hos frissan utan att behöva stressa över en allt för kort parkeringstid. På måndag förlängdes den nuvarande två timmars parkeringstiden till tre timmar på Aseman Ostari.

Två timmar räcker sällan till för att permanenta eller att färga håret. Det har frisören Susanne Zachari-Finneman, som har sin salong i Aseman Ostari, märkt tydligt de senaste månaderna.
Om kunderna lämnat bilen vid köpcentrets parkeringsplats var de tidvis tvungna att springa med vått hår till bilen för att undvika böter.
– Det var synd att kunder på vintern måste springa ut med vått hår, säger Zachari-Finneman som ofta på grund av den korta parkeringstiden inte hade tid att föna kundernas hår.
Parkeringsplatsen hade ända fram till den här veckans måndag en två timmars tidsbegränsning och effektiv parkeringsövervakning.
– Om vi långt ifrån färdiga gjorde vi ibland så att kunderna sprang med färg i håret till parkeringen för ändra tiden på parkeringsbrickan.

Fördrev kunder

Förutom att den korta tiden påverkade hennes kunder i negativ bemärkelse, kände också andra företag av olägligheten berättar Zachari-Finneman.
– De kunder som kom till frisörsalongen hade inte tid att sköta andra ärenden efter det, så som att äta eller gå till banken, säger hon.
Själv har hon hittat en böteslapp i vindrutan efter att hon betjänat en kund och kommit tjugo minuter för sent till bilen.
– Jag kan inte lämna kunden eller lämna butiken obemannad medan jag själv går och ändrar på parkeringsbrickan, säger hon.

Reaktionerna gav resultat

I februari, efter att kunderna börjat klaga, tog Zachari-Finneman upp ärendet med Carl-Eric Packalén som ansvarar för parkeringen.
– Jag tog upp det faktum att det blev väldigt dyrt för kunderna att i samband med frisörbesöket betala fyrtio euro i böter. Och klippning och färgning kostar redan i sig en hel del, säger hon.
Svaret hon fick var att hennes kunder i stället borde parkera vid kommunhusets gratisparkering. Det svaret nöjde hon sig ändå inte med och förra veckan fick hon veta att klagomålen äntligen ger resultat.

Tre timmar lämpligt

På måndag kväll klistrades nya lappar upp på parkeringsplatsen tidsskyltar. På den gamla tvåan lades en trea i stället.
Carl-Eric Packalén medger att beslutet att förlänga tiden handlar om kundrespons.
– Två timmar var för kort tid och fyra timmar är för lång, därför beslöt vi öka tiden med bara en timme, säger Packalén.
Zachari-Finneman hade ändå hoppats på fyra timmars parkeringstid, men den här gången tänker hon inte klaga.
– Det här är ändå bättre än att parkeringen skulle bli avgiftsbelagd, säger hon.
Orsaken till att parkeringstiden över huvud taget begränsats sedan februari i år handlar om att tågpassagerare lämnat sina bilar i köpcentrets varma parkeringshall en hel dag. Det ledde till att parkeringsplatserna var fulla och inte tillgängliga för eventuella kunder.
I februari inleddes också en effektiv parkeringsövervakning som sedan dess har framkallat missnöje bland kunder och företagen i köpcentret.
– Nu kan man både få sitt hår fixat och sköta andra ärenden på en gång, säger Zachari-Finneman.