Foto: VN-arkiv

Lastbilsdebatt i gång igen

Den segslitna debatten kring försvarsmaktens lastbilsupphandling ser ut att fortsätta. Enligt Sisu Auto skulle en direktanskaffning av de 150 lastbilarna ha varit juridisk möjlig.

En advokatbyrå har på uppdrag av lastbilstillverkaren Sisu sammanställt en promemoria enligt vilken det inom lagens ramar skulle ha funnits alla möjligheter för Försvarsministeriet att överväga en direktupphandling.

Bland annat hänvisas det till paragrafen i lagen om försvars- och säkerhetspolitiska anskaffningar enligt vilken direktbeställningar är möjliga då det finns teknik som enbart en viss tillverkare kan leverera. För Sisus del skulle det här aktualiseras i en teknisk lösning man utvecklat för bortkopplandet av en av de drivande bakaxlarna.

Försvarsförvaltningens kommersiella ledningsgrupp gjorde i våras bedömningen att anskaffningen av juridiska orsaker bör konkurrensutsättas som en försvarsupphandling och att inga undantagsförfaranden kan tillämpas.
– Det är ingen hemlighet att vi sett på saken på ett annat sätt, men vi ville ha ett expertutlåtande för att stärka vår åsikt, säger Jyri Ahonen, vd för Sisu Defence.


"En efterkonstruktion"

Advokatbyråns promemoria har även nått Försvarsministeriet. Med budgetförhandlingarna i full gång har statssekreteraren Marcus Rantala inte hunnit analysera inlagan i detalj, men tycker spontant att det hela känns lite märkligt.
– Sisu utgår från sin egen situation och tycker alltså att ministeriet borde ha skräddarsytt upphandlingen utgående från en innovation som de först nu lyfter fram och som inte varit aktuell tidigare. Det känns lite efterkonstruerat.

Dessutom är man allt för sent ute. Upphandlingsprocessen har redan kommit i gång.
– Det är tråkigt att Sisu inte tror mera på sina egna produkter, säger Rantala.



Läs mer i dagens VN/eVN.