Riitta och Pertti Simola har stuckit sig in till Ekenäs tillsammans med Helmer och Elise Andersson. Vid Colin Shields kiosk på Kungsgatan gör de halt för att tillhandla sig var sin strut. Foto: Peter Johansson

Snäppet bättre säsong, förlängd tid för glass

Sedan den 19 april, dag ut och dag in, har Colin Shields stått och sålt glass, kaffe och läsk från glasskiosken på Kungsgatan i Ekenäs. Det tänker han fortsätta med till den 15 september.

– Jag hoppas kunna sälja glass här ännu i flera år, säger han, viss om att en solig dag också i slutet av augusti betyder kunder.
– Fram på eftermiddagen, när skolan slutat, kommer mammor hit med sina barn för att köpa glass.
Så gläds också stadens ledande turistsekreterare Viveca Blomberg då hon genom sitt fönster på turistbyrån ser glassugna kunder skockas kring Colin Shields kiosk.
Då turistsäsongen går mot sitt slut, då skolorna börjar, väljer somliga företagare i branschen att tacka för sig. I det läget krävs det ett visst mått av uppfinningsrikedom hos byråns personal när utländska turister tittar in och hör sig för vad det finns att se och göra i Raseborg.


Från 28 länder

Någon färdig statistik kan Viveca Blomberg ännu inte visa upp, men hon vet att det under sommarens lopp har kommit turister från 28 olika länder.

Överlag, med stöd av de siffror och de uppgifter i övrigt som Viveca Blomberg hittills har fått, tycker hon det verkar som om årets säsong hade varit snäppet bättre än fjolårets.
På turistbyrån har man kunnat konstatera att de unika besöken på turistinfosidan visitraseborg.fi har ökat med 25 procent sedan i fjol – och av stadens turistbroschyrer börjar nu de svensk-, finsk- och ryskspråkiga vara slut.


Uppåt för campingen
På Ormnäs camping har man enligt Blomberg noterat en markant ökning. I gästhamnen i Ekenäs har besökarna varit ungefär lika många som i fjol – och av de affärsföretagare hon talat med har ingen talat om en sämre säsong än den föregående.
Raseborgs sommarteater hade i slutet av juli haft 10 600 besökare – 2012 gick man över 11 000-gränsen – medan Faces i år drog cirka 4 000 besökare mot ungefär tusen färre för ett år sedan.
Den permanenta Schjerfbeck-utställningen har inte varit lika populär som under jubileumsåret i fjol.
En svenskspråkig guidning i gamla stan i Ekenäs ställdes in i brist på deltagare, de finskspråkiga guidningarna lockade däremot mera folk.
Svartå, Fiskars och Billnäs är starka kort på var sitt håll, i skärgårdsbyar som Bromarv och Sandnäsudd har det varit liv och rörelse. På torget i centrala Ekenäs har det rört sig mycket folk och kaféernas uteserveringar har varit livligt frekventerade.
I Fiskars har besökarna i år eventuellt varit något färre än i fjol somras – men desto mera benägna att öppna plånboken.I Svartå har trenden varit den motsatta: flera men möjligen något mindre spendersamma besökare.

Knipan populär

I Ekenäs har minitåget Luffarn luffat kring på tre olika rutter.Klart är att rutten till Dragsvik varit mindre populär än de två andra, sannolikt men ännu inte avgjort är att den faller bort nästa år.
Robert Holmberg, som nu tredje sommaren i rad transporterade besökare till Jussarö och till nationalparkens hjärtpunkt Rödjan, har inte sällan haft båten full.
Och på Knipan fick krögaren Hans Lundström tänka om, under bästa högsäsong höäll restaurangen inte enbart öppet på  beställning.