Blinken ska användas i rondeller, ja, men inte på väg in i dem utan då man lämnar dem. Foto: Mira Strandberg (Klicka på bilden för att se bilder i rätt format från resten av Västnylands rondeller)

Många struntar i rondellregler

Rondeller gör trafiken säkrare och minskar antalet allvarliga krockar. Ändå är körbeteendet i dem långt ifrån regelrätt.

Att rondeller sänker hastigheten är inte helt med sanningen överensstämmande då VN gör en koll i rondellen i Kyrkslätts centrum en eftermiddag vid halv fem. Visserligen saktar bilarna in om det kommer någon i rondellen som de ska väja för men är det fritt fram är hastigheten påfallande hög. Många bilar rätar dessutom ut kurvan så de kör i båda filerna samtidigt, vilket ytterligare bidrar till höga hastigheter.
– Tvåfiliga rondeller är alltid svårare att köra i än enfiliga. Speciellt den tunga trafiken kan ha svårt att vända tillräckligt i en rondell och chaufförerna har därför en tendens att gina, även i sådana rondeller där de egentligen skulle rymmas, säger forskningsdirektör Juha Valtonen vid Trafikskyddet.

Var blir blinken?
Smidigheten kan man däremot inte klaga på i Kyrkslättsrondellen. Trots att trafikmängden är ansenlig skapar den varken stockningar eller köer. Det är i stället trafikljusen i korsningen mellan Gamla kustvägen och Kyrkslättsvägen som stoppar trafiken så att kön tidvis sträcker sig ända till rondellen.
Att hålla koll på vilka bilar som blinkar och i vilket skede visar sig vara en vansklig uppgift. Trafikmängden är för stor och det går inte att överblicka alla fyra riktningar i rondellen. Jag ställer mig vid en av infarterna till rondellen och gör ett försök. På 170 bilar använder 94 stycken blink då de ska ut ur rondellen. Flera bilar blinkar redan då de kör in i rondellen, men då kör de också ofta ut vid första utfarten.
– Ibland är avståndet mellan två infarter så kort att bilisterna får bråttom med blinken. Då blinkar de ofta redan då de kör in i rondellen, men det är inget större problem, säger Valtonen
Mer missvisande blir det i de fall då bilisterna blinker hela vägen i rondellen, vilket också sker några gånger under kollen i Kyrkslätt. 

Likadant i västerled
Inte heller bilisterna i Karis, Ekenäs eller Hangö får rena papper i VN:s granskning. I Karis och Ekenäs är det bara en tredjedel av bilisterna som  blinkar ut när de lämnar rondellen. 

I Hangös enda rondell funderar de som kommer från sydväst längs Korsmansgatan och ska köra rakt varken på att sakta ner, väja eller blinka då de kör ut. Orsaken är enkel. Rondellen är egentligen utbyggd från den gamla vägen, vilket betyder att man utan att bromsa kan köra rakt igenom den.
Många ser det som en vanlig korsning, precis som innan rondellen. Rondellens utformning och egen vana avgör körandet, inte reglerna.

läs mer i torsdagens VN/eVN