Kustbanan stabiliseras och dräneras. Foto: Emilia Nyberg

Kustbanan förbättras stegvis

Nu står järnvägsavsnittet mellan Karis och Kyrkslätts i tur att repareras. Reparationerna ska hjälpa tågen att hålla tidtabellen.

Kustbanan mellan Karis och Kyrkslätt förbättras under de kommande fyra veckorna. Arbetet sker till stora delar nattetid, men förändringar i tågtidtabellen är att vänta.


Förebyggande reparationer

De reparationer som för tillfället görs längs med kustbanan har ett förebyggande syfte och strävar efter att göra tågresorna så smärtfria som möjligt, säger Erkki Mäkelä, som är Trafikverkets byggnadschef i Södra Finland.

– Denna gång är man ute för att åtgärda felet, inte bara reparera det som felet orsakar.


Största arbetet sker under natten

Längs järnvägsavsnittet jobbar knappt 100 personer dag och natt. Arbetet fördelas mellan tunnelöppningarna och tågskenorna, säger Risto Lindroos, byggnadschef på företaget Maanrakennus Ralf Ajalin Oy. Arbetet sker till stora delar nattetid för att reparationen skall påverka tågtrafiken så lite som möjligt, säger Lindroos.


Dränering och stabilisering

Mäkelä säger att de två stora problemen på kustbanan är dräneringen och tågskenornas stabilitet. Dräneringssystemet, som skall leda bort regn- och smältvatten, fungerar bristfälligt och därför måste det förnyas.

– Det andra stora problemet längs med kustbanan är tjälskador, säger Mäkelä.

Tjälskador går delvis hand i hand med det bristande dräneringssystemet eftersom tjälskador uppstår när vatten inte rinner bort från skenorna. Tjälskadorna leder till instabilitet på tågskenorna eftersom markskiktet under rälsen mjukas upp, säger Lindroos.



Läs mer i dagens VN/eVN.