Båtarna till havs blir allt större, medan kunskapen om hur båtarna ska bemästras blir allt mindre. En olycklig kombination anser Tomas Backman som efterlyser båtkörkort.

Se upp för den nonchalanta båtföraren

Framfusiga styrmän i enorma motorbåtar som de inte behärskar har blivit en vanlig företeelse i skärgården. Det får erfarna båtförare att vilja införa båtkörkort.

Att allt fler kör stora motor- eller segelbåtar som de inte bemästrar, i kombination med en allt snävare kunskap om hur man ska bete sig ute på havet, kan få fatala följder för den övriga båttrafiken. Därför förespråkar Tomas Backman, en ivrig fritidsbåtförare, införandet av båtkörkort.

– Åtminstone större båtar kräver en viss kunskap av föraren. Det kunde finnas en gräns för när man måste ha ett körkort, en båt med tusen hästkrafter är till exempel mycket farlig om inte kaptenen vet hur man ska handskas med den, säger han och tillägger att det inte var länge sedan han själv i sitt arbete stötte på en båt som kört rakt upp på en grynna med sin stora båt.


Körkort tills havs liksom på land

Backman tror att det bara är en tidsfråga innan ett körkort till havs kan bli aktuellt i Finland. Tillräckligt många stora olyckor måste ske innan myndigheterna tar tag i frågan på allvar.

– Det var samma sak med motorcykelkörkortet. Förr fick vem som helst som hade ett vanligt körkort också köra motorcykel. Det ledde till att unga killar köpte stora fordon och dog genast nästa dag.

En av orsakerna till att båtkörkorten ännu inte införts är att myndigheterna ansett ett båtkörkortssystem vara både svårt och dyrt att övervaka. Den förklaringen köper inte Backman. Han anser att införandet av båtregistret har gjort det enkelt för vem som helst att se vem som äger en viss båt.

– Och genom det systemet skulle det inte heller vara svårt att kolla vem som har körkort.
 

Båtkörkort ger inte lugnare vatten

– Båtkörkort skulle inte göra situationen ute till havs säkrare, det är attityden som måste förändras, säger Jori Nordström, beredskapschef på Finlands sjöräddningssällskap.

Enligt honom har alltid en viss frihet förknippats med båtsamhället i Finland – en tradition som han gärna ser ska få fortsätta.

– Alla ska få njuta av den vackra omgivningen vi har, införandet av båtkörkort skulle inverka negativt på den möjligheten.

Han kommer också med det klassiska motargumentet:
– Övervakningen av båtkörkort är ett faktiskt problem och en fråga om resurser, säger han men tillägger att han i varje fall välkomnar en diskussion om ämnet.


Praktiska kurser på kommande

I sitt arbete som utbildare av sjöräddare poängterar Nordström ofta att det finns gott om oerfarna båtägare. Därför är det enkelt för honom att hålla med Tomas Backman om att det behövs mer ändamålsenlig övning för dem som vill röra sig ute till havs men saknar kunskapen om hur man i praktiken kör båt.

Föreningen Segling och båtsport i Finland har insett att det finns ett sådant behov och har därför börjat hålla kurser där både en teoretisk och en praktisk del ingår. Nordström välkomnar förändringen och understryker att trenden verkar sprida sig även till andra aktörer som organiserar skepparkurser.

– Kursutbudet ser hela tiden bättre ut. Det är jättefint att de som deltar i skepparkurser nu ges en möjlighet att åka ut med båt, med karta i handen, för att konkret pröva på hur man klarar av olika situationer.


Läs mer i dagens VN/eVN.