Vd Pertti Hakala framför fabrikens nyaste maskin, med vilken man tillverkar miniaerosolburkar. Foto: Eva Hagman

Printal satsade på det lilla

– Min största uppgift är att se vad som händer om två till fem år. Vad är möjligt, vilka alternativ är realistiska för oss? säger Pertti Hakala.

Hakala, vd för förpackningsföretaget Printal, tar emot i fabriken på Källvägen. På 1950-talet uppfördes här Hyvon-Kudeneules klädesfabrik, efter ritningar av arkitekt Viljo Rewell.

På 1970-talet, efter att Hyvon gått i konkurs, flyttade Printal in.

I de stora hallarna är maskinerna i gång. På golvet står lådor med runda aluminiumbitar, början till en tub eller en aerosolburk.
Lite längre bort reser sig torn av papplådor. I dem finns bland annat tomma tuber, redo för att fyllas med senap, majonnäs eller annat.
Produktionslinjen för aluminiumtuber är lång, linjen för miniaerosolburkar kort.

För ett drygt år sedan lades en linje för vanliga aerosolburkar ner. Printal borde ha investerat tio till tolv miljoner euro för att hänga med i konkurrensen.

– Men vi hade inte de pengarna, och kunde inte heller få dem. Så i stället beslöt vi att sluta med aerosolburkarna. Vi var tvungna att sälja en del av våra maskiner för att kunna investera i miniburklinjen, säger Hakala.

Att beslutet var svårt glimtar fram under intervjun.
– Vi hade bra personal, kunder och efterfrågan men kunde inte ordna en finansiell lösning. Klart det är frustrerande.

Lyckad satsning
Satsningen på miniaerosolburkar har i alla fall gått bra. Printal investerade cirka 2,5 miljoner och Hakala bedömer att företaget för tillfället har kring 60 procent av världsmarknaden i denna nisch.

Via investeringen fick man den modernaste tekniken och därmed ett försprång till konkurrenterna.

Läs mer i lördagens VN/eVN