Fabriken i Billnäs är specialiserad på skärande trädgårdsverktyg och får Juri Aapola bestämma ska den fortsätta med det. Foto: Nina Ahtola

Flexibilitet framtiden för Fiskars

Snabbt, stabilt, flexibelt. Det är några ledord för Fiskars i Billnäs. Kunderna vill ha sina varor snabbt och då gäller det att hänga med på fabriken.

Snöflingorna har envist singlat ner både i mars och i april, ändå märks detta inte i Fiskars beställningar för snöröjningsredskap.
– Det beskriver hur försiktiga affärerna är med att ta in produkter i lager, säger fabrikschef Juri Aapola.

Han nämner en annan produkt som tillverkas i Billnäs, trädgårdsverktyg. Butiker som räknar med köpsugna, odlingsglada kunder kan lämna in en beställning på måndag och vill ha varan levererad före veckoslutet. Leveranstiden i Finland kan som kortast vara två dagar.
Då gäller det att vara snabb på fabriken. Aapola talar om kort reaktionstid och flexibilitet.
– Våra processer måste vara snabba, stabila och flexibla.


Tackla toppar

Det här betyder bland annat att personalen borde kunna flexa med sin arbetstid. Juri Aapola förklarar hur man tacklar toppar i produktionen. Basen är Fiskars egen personal, som har jobb året om. Men i början och i slutet av året råder högsäsong på fabriken.
Då gör de egna anställda kanske flera skift. Räcker det inte tar Fiskars in hyrd arbetskraft. Behövs det ännu mera kapacitet anlitar man Fiskars övriga fabriker. Det fjärde och sista sättet är att vända sig till underleverantörer.

Aapola konstaterar att det bästa alternativet är att den egna personalen jobbar mera. Den känner maskinerna och processerna.
– Men man kan inte begära att någon är beredd att arbeta sex dagar i veckan under flera veckor eller månader.
Därför tar Fiskars också in tillfällig arbetskraft, i Billnäs 50–60 personer.
Dessutom planerar man att införa en så kallad tidsbank för personalen. Då får folk jobba mera ibland och sedan ta ut mertiden.


Ett tungt år

I fjol måste 68 personer gå från fabriken.
– Det var svårt för oss att ta sådana beslut. Året var jobbigt, konstaterar Aapola.
Enligt honom har resultatet i alla fall varit att ekonomin står på stadigare grund och att effektiviteten ökat.
– Vi gör flera produkter på kortare tid.
På frågan om det i framtiden kan uppstå nya jobb i Billnäs säger han varken ja eller nej, men nämner flera faktorer som påverkar situationen.

Eftersom kunderna vill ha sina varor snabbt gäller det att finnas nära dem. Fiskars är nära sina finska kunder. Den största marknaden är emellertid Mellaneuropa. Det här betyder att alla produkter inte kan tillverkas uppe i höga Nord.

Följaktligen har Fiskars en annan fabrik längre söderut, i Polen. Där tillverkas också trädgårdsverktyg men enheten är specialiserad på redskap med skaft, såsom spadar.


Inte köra luft

Avstånd och transporter är alltså delar i pusslet.
– Man vill inte föra luft från ett land till ett annat, säger Aapola.
Han tar snöspadar som exempel. De väger lite men tar mycket plats.
– Det är inte logiskt att föra snöspadar från Polen till Finland eller tvärtom.
Man måste också fundera på om det lönar sig att göra delar på ett ställe och montera ihop dem på ett annat.


Vass framtid

Fiskars tillverkar yxor enbart i Västnyland. Fabriken är specialiserad på skärande trädgårdsverktyg, saxar, yxor och snöröjningsredskap. Det ska den fortsätta med också i framtiden.

Aapola räknar upp några kompetenser personalen behöver. Flexibilitet är ledordet både när det gäller arbetstider och arbetsuppgifter. Dessutom måste folk vara noggranna, vara bra på att jobba med händerna och kunna samarbeta i team.
– Man måste vara intresserad av kvalitet. Man gör inte bara en sax, utan en Fiskarssax, som alltid är lika bra.