Så här tänkte sig Schauman Arkitekter Ab, att resecentret i Karis skulle kunna förverkligas. Skissen är från 2010.

Parkeringshus i Karis kan locka fler att ta tåget

Parkering i flera plan invid järnvägsstationen, och förbindelse med centrumsidan via den tunnel som redan går under några av spåren. Det är möjliga dellösningar i arbetet med att skapa ett resecentrum också i Karis.

Raseborgs stad bör ta ett initiativ som syftar till att i Karis skapa ett modernt resecentrum, framhåller fullmäktige Peter Björklöf i en färsk motion.
Att åstadkomma ett resecentrum i Karis är ett måste, det är en första rangens fråga för Raseborg då det gäller att slå vakt om förutsättningarna för pendling och för framtida inflyttning, betonade han.

Förhandlingar

Under remissdebatten kring motionen förklarade  stadsdirektör Mårten Johansson, att ett affärskoncept är under arbete.
Staden är engagerad i förhandlingar Trafikverket,
VR och Senatsfastigheter, preciserar stadens tekniska direktör Jan Gröndahl.
Särskilt långt har man ännu inte kommit, det första etappmålet är en konceptplan med vars hjälp man bland annat skall försöka klarlägga de ekonomiska förutsättningarna.
– Vad är möjligt i förhållande till investeringarna, hur skall man lösa finansieringen så att det inte blir ett projekt bara för staden? konkretiserar Gröndahl.

Pendlarparkering

Då man går vidare till det egentliga resecenterprojektet.
blir behovet av parkeringsplatser för pendlare, som tar bilen till stationen och fortsätter med tåg eller buss, en fråga av avgörande betydelse.
Höjdförhållandena är gynnsamma. Där parkeringsplatsen närmast infarten till stationsområdet ligger – mellan bron och det gamla lokstallet – är det fullt möjligt att bygga med tanke på parkering i flera plan.
På en sådan här lösning har man redan för några år sedan skissat.
Kruxet är närmast att det är svårt att få ekonomi i enbart ett parkeringshus. En sådan satsning skulle förutsätta en kombination med annan affärsverksamhet för att ekvationen skall gå ihop, konstaterar Gröndahl.


Läs mer i dagens VN/eVN.