– Det kan vara besvärligt ibland, långa dagar blir det, säger Krister Westerlund som har plogat vägar i Västnyland i över 30 år. Han hoppas på en snöfattigare vinter än de två senaste. Foto: Nina Ahtola

Snön överraskar inte plogförarna

Klart att allt är servat och mannarna redo. Kommer det snö efter den 15 oktober i Finland kan det inte vara någon överraskning, konstaterar Tom Eliasson vid Destia då vi träffar honom innan vinterns första riktiga snöväder dragit över trakten.

Destia är entreprenör för vägunderhållet för ett område som sträcker sig från Hangö till Lojo.
Vid bolagets depå i Svartå är man redo att rycka ut, men största delen av plogbilarna som håller vägarna snöfria i trakten finns utspridda hos en mängd olika underleverantörer.
– Här finns sju personer som är Destias egna anställda. Vinterunderhåll är inte en sysselsättning som man kan hålla sig med egen personal för, säger arbetsplatschef Tom Eliasson.
Destia har endast tre egna lastbilar i området och två av dem används som plogbilar med plog fram, sidoplog, bett på undersidan och saltningsmaskin.
Därtill uppgår underleverantörernas sammanlagda styrka till 25 enheter.

Salt och sand
Den här hösten har det varit lugnt, förutom ett tidigt litet snöfall har man endast haft lite saltningsarbeten.
I medeltal går det åt hela 1,7 miljoner kilogram salt per vinter trots att man saltar främst de stora vägarna.
– Naturen skulle inte tåla att man saltar alla små vägar; det vore illa för grundvattnet.
Omvänt fungerar det inte att sanda de stora vägarna: trafikmängden är så stor att sanden trängs bort snabbt.
Det går åt en ansenlig mängd sand per år: 8 000 ton, alltså 8 miljoner kilogram.
- Vinterunderhållet är bara en del av vad vi jobbar med. Det finns 300 kilometer grusväg som skall skötas, säger Eliasson och konstaterar att en varm och våt vinter innebär betydligt mer arbete med små vägar.