Västra Nyland bjuder på det mesta som en besökare kan önska sig, säger Jukka Punamäki. I bakgrunden en panoramabild över Lojo centrum. Foto: Niclas Erlin

"Mångsidig region som ligger rätt till"

Västra Nyland ligger strax intill miljonmetropolen och ruvar på mycket stora möjligheter inom turismen. Det säger regionens nya turistkoordinator, som på allvar kavlat upp ärmarna.

– Det är synnerligen viktigt att alla börjar dra åt samma håll. Resenärerna ser inga kommungränser.
Jukka Punamäki tar emot i sitt arbetsrum i Novagos lokal i centrum av Lojo. Här har han jobbat sedan början av oktober med uppdrag att utveckla turismen i västra Nyland.
Arbetet har fått en rivstart. Det finns mycket att göra.
– Regionen utgör en mycket naturlig helhet och här finns en enorm potential med tanke på turismen.

Vatten, bruk, mat...
Huvudstadsregionen med sina en miljon konsumenter och sitt internationella flygfält är en god källa när man vill locka fler besökare till västra Nyland, konstaterar Punamäki.
– Regionen är mångsidig också i övrigt. Här finns hav, skärgård och insjölandskap. En annan sak som det lönar sig att lyfta fram också i framtiden är de levande bruksmiljöerna.

Även i maten finns det en hel del potential, säger han.
– Vi har högklassiga restauranger, vingårdar och närproducerade varor.
De många badhotellen hör också till regionens styrkor, liksom naturen och lugnet, konstaterar han. Vidare räknar han upp tvåspråkigheten, kulturen och den mångskiftande historien.
– Här finns ett rikligt utbud på ett relativt litet område.

Fokus på utlandet
Punamäki bedömer att inrikesresenärerna kommer att utgöra stommen i den västnyländska turismen också i framtiden. Tillväxtpotentialen finns i de utländska besökarna och här handlar det om en närmast gränslös marknad, säger han.

Det behöver inte vara en jättedyr affär att marknadsföra sig utomlands, men det gäller att fokusera rätt, poängterar Punamäki som hoppas att framför allt de ryska turistströmmarna i större utsträckning börjar söka sig hitåt.
– Ryssarna förlitar sig i mycket hög grad på de sociala medierna när de väljer sina resmål, säger han och påminner därmed om vikten av aktiv närvaro på nätet också inom turistnäringen.