En ny trygg lösning. Entreprenörerna Tommi Knaapinen och Janne Pitkänen talar i positiva ordalag om rörtunnelprojektet i Svedja. Tunneln monteras ihop på ort och ställe och sätts på plats 8 december. Foto: Johan Kvarnström

De första tunnlarna i sitt slag

De två rörtunnlar som snart ersätter de farliga plankorsningarna i Svedja utgör ett pilotprojekt som involverar Tammerfors universitet. Tidigare har man ansett att den här typen av konstruktioner inte är lämpade för ändamålet, men nu kan de vara framtidens melodi.

Janne Pitkänen från Rumtec Oy som står för själva trumman, berättar att det nya inslaget i konstruktionen innebär att trumman smidigt kan ändra form i den lilla men avgörande utsträckning som krävs för hållbarhet under tung godstågstrafik. Universitetet kommer att följa upp hur väl detta fungerar i praktiken och mäta alla händelser i trumman.
Pitkänen ser inga som helst risker. Allt de speciella omständigheterna innebär är enligt honom att man räknar med att rörtunnlarna håller 90 år i stället för 100.
Det blir en tunnel stor nog för två bilar i bredd och stor nog för tung trafik och en mindre tunnel för cyklister och fotgängare. De byggs några tiotal meter på Karis-sidan av Ärtsvedsvägen och kommer att ersätta tre järnvägskorsningar i närheten. Detta innebär att projektet också omfattar ett vägbygge. Det behövs en ny väg på cirka 900 meter från tunneln till Albackavägen.
Tommi Knaapinen, vd för huvudentreprenören Maanrakennus Ralf Ajalin Oy, säger att målsättningen är att tunnlarna och den nya vägen tas i bruk under vinterns lopp.
Själva rörtunnlarna skall sättas på plats redan 8 och 9 december. Tågtrafiken är då ur bruk i 25 timmar.