Staden sneglar på hamnen i Koverhar

Förbättra Yttre hamnen för nio miljoner eller bjuda på Koverhar?

Om Hangö stad kan köpa Koverhar hamn slår man kanske två flugor i en smäll. Dels får man mera hamnområde, dels hålls konkurrenterna borta.
Koverhar hamn är en joker i spelet om mera kajplats i Hangö. Politikerna har hittills fokuserat på hamnområdena inne i staden. Nu finns det flera alternativ att titta på.
– Hamndirektionen har beslutat att man är med och tävlar om hamnen i Koverhar, säger Stig Sundberg (SFP), ordförande för hamndirektionen.
Enligt honom har direktionen diskuterat ett eventuellt köp i samband med investeringsplanen för Hangö hamn 2013–2015. Sundberg lyfter fram frågan om hotande konkurrens. En lagändring om hamnar kan göra det här aktuellt.
– Vem som helst kommer att kunna sätta i gång allmän hamnverksamhet. Vi är inte intresserade av en operatör 15 kilometer från vår egen hamn, säger Sundberg.

Rena spekulationer
Stadsdirektör Jouko Mäkinen kommenterar inte Sundbergs tanke om att Hangö hamn kan få en ovälkommen konkurrent i Koverhar.
På frågan om Hangö har råd att köpa hamnen i Koverhar säger Mäkinen att det skulle bli rena spekulationer i det här skedet.
– Vi följer med och diskuterar med konkursboet, med beaktande av hur de försöker realisera den egendom de har.

Nio miljoner i hamn
De nuvarande planerna på att utvidga Hangö hamn handlar bland annat om att fylla ut området mot havet. Det är både arbetskrävande och dyrt.
Hamndirektionen har också diskuterat att reparera hamnkajen och fördjupa hamnbassängen i Yttre hamnen. Då kan stora bilfärjor lägga till där, i stället för i Västra hamnen. I samma veva skulle Sjöfartsverket fördjupa farleden utanför från sju till nio meter.
Enligt hamnens tekniska chef Björn Peltonen räknar man med att de här investeringarna blir kring nio miljoner under de närmaste åren.

Politikernas sak
Här är alltså Koverhar, med sina två kajer, ett annat alternativ. Hamnen hör till stålverket FN-steels konkursbo. Stålverket gick omkull i juni och sedan dess har en konkursförvaltare gått genom tillgångar och skulder. Konkursförvaltaren försöker också sälja stålverket.
Hittills har det inte lyckats. Frågan är om konkursboet så småningom styckas upp och säljs ut bit för bit.
Redan i somras spekulerade stadens före detta tekniska chef, Sten Öhman, om möjligheten att köpa Koverhars hamn.
Han trodde ett stålverk gott kan verka i Koverhar även om någon annan äger hamnen.

Lever trångt
Hamndirektionen har tidigare i år vänt sig till stadsstyrelsen för att diskutera ett eventuellt köp i Koverhar. Ärendet har varit sekretessbelagt i direktionen och stadsstyrelsen har ännu inte behandlat frågan, åtminstone inte så långt att det finns ett förslag att besluta om.
Peltonen är, i likhet med Jouko Mäkinen, inte heller pigg på att uttala sig om Koverhar.
– Det här är en politisk debatt som ska föras. Jag är tjänsteman och inte rätt person att uttala mig. Men allt nytt område där vi kan utvidga är välkommet. Vi lever trångt.