– Samhället skulle bli betydligt fattigare utan medier som förser oss med tillförlitlig information, säger Timo Ketonen som gärna lutar sig tillbaka och läser längre artiklar och reportage på sin pekplatta. Foto: Johan Kvarnström

"Webben är redan gammal"

Sitter folk och läser sin papperstidning till morgonkaffet även om 10 eller 15 år? Åtminstone i viss mån tror medieforskaren Timo Ketonen att så är fallet, men andra distributionskanaler blir ständigt mer dominerande.

Inom kort har 50 procent av befolkningen i Finland en smarttelefon och den vanliga datorn blir främst ett arbetsredskap medan underhållning, läsning och konsumtion sker med en pekplatta. I ljuset av detta hör vanligt surfande på webben till gårdagen, medan appar just nu ser ut att vara framtidens melodi, enligt Timo Ketonen, forskare vid Åbo Akademi.
Nya affärsmodeller för tidningar och tidskriftsförlag är det övergripande ämnet för hans pågående forskning.
– Jag tror att de tryckta tidningarna finns kvar om 10 och 15 år, men jag tror att de blir allt mer en lyxvara. Vi har våra invanda läsrutiner, i synnerhet lite äldre människor. Men allt fler använder nu lite av varje, dator, mobil, papperstidning. Det är innehållet vi uppskattar, inte distributionskanalerna.
Med de nya plattformernas insteg menar han ändå att användbarheten kommer i fokus på ett helt nytt sätt.
– När jag kommer till Ekenäs vill jag kanske veta något om restaurangerna, om tjänster och affärer. Kunde jag tänkas göra sådant på mobilen via Västra Nyland eller måste jag använda foursquare? frågar Ketonen medvetet en smula provocerande.
I framtiden tror han att ett vinnande koncept är att kombinera nytta och marknadsföring. Han ger en Pirkka-app som ett exempel. Via den får han recept, videosnuttar med tips om matlagning och kan göra köplistor som han kan dela med andra.

Ytligt flöde, djupt reportage
På mobilen och datorn vill vi mest ögna igenom rubriker och läsa korta artiklar menar Ketonen. Få sitter vid skärmen och klämmer sig igenom en bok. Men då det kommer till pekplattor tror han starkt på reportageliknande innehåll. Han talar om hur man lutar sig tillbaka och läser långa intressanta artiklar som på pekplattan blir mer levande då de kompletteras med grafik, animationer och filmsnuttar.
– Det är kanske inte möjligt dagligen för finlandssvenska tidningar, men en gång i veckan?
Vad gäller vanliga tidningsprenumerationer tror Ketonen att konsumenterna framledes vill ha olika alternativ och möjlighet till flexibla paket.
– Ett digitalt paket av vad som skett i dag plus tidagens tidning och en version för pekplattan och så papperstidning om veckoslutet är vad jag själv vill ha från KSF-media.


Var går gränsen?
Utan den berömda kristallkulan är det förstås omöjligt att förutspå vad som sker i framtiden. Utvecklingen kan snabbt ta fart åt ett eller annat håll.
– Tänk om folk om några år vill koppla av och koppla bort från det digitala i framtiden? Jag tror inte att det gäller en stor del av den unga generationen, men möjligtvis för vissa. Vi är alla olika.
Hur fint och smidigt det än kan vara att läsa reportage på sin pekplatta kvarstår faktumet att det handlar om en elektronisk apparat, med allt vad det innebär för användaren. Vilar vi aldrig huvudet ordentlig? Utsätter vi oss för ett stort flöde av information av underhållning?
– Ja, min fru ber mig ibland att kasta pekplatten i väggen om kvällarna och hon har rätt. Det är mycket mer avkopplande att läsa en fysisk bok eller tidning innan läggdags. Det finns ju medicinsk forskning om den saken, säger Timo Ketonen.
I går talade han om framtida medietrender på Gullö i Ekenäs i samband med Svenska pressföreningen i Finlands årsmöte.