Mats Welander är övertygad om att den nya förmedlingscentralen ska ge bättre service. FOTO: NINA AHTOLA

Hangö och Ekenäs taxi anlitar central i Borgå

Från och med månadsskiftet oktober-november anlitar taxiföretagarna i Hangö och Ekenäs samma förmedlingscentral – Taxi Borgå. Karis taxi har tre år kvar på sitt avtal med Taksi Vaasa och ser det som oskäligt att byta förmedlingscentral just som den börjat fungera till belåtenhet.

Taxi Borgå har beslutat investera i en egen förmedlingscentral dit också taxibilarna i Ekenäs och Hangö ansluter sig från och med den 29 oktober respektive 1 november.

Taxiföretagarna i Hangö har hittills anlitat Taksi Vaasa, samma förmedlingscentral i Karis, medan man i Ekenäs använt sig av en så kallad anrops-ULA med en egen lokal telefoncentral. 
 
Nu säger Hangö upp kontraktet med Taksi Vaasa och anlitar tillsammans med Ekenäs den nya förmedlingscentralen i Borgå.
– Den största orsaken till att vi i Hangö vill byta förmedlingscentral är den dåliga servicen vi fått. Kunderna får dåligt bemötande och i värsta fall svarar ingen. Dessutom dröjer de med att ge ut körorna. Det kan gå till och med en halvtimme från att kunden har ringt till att beställningen syns på skärmen i bilen trots att det står lediga bilar på stationen, säger Mats Welander som är taxiföretagare i Hangö och ordförande för Västra Nylands taxibilister..
 
Han säger att det också funnits brister i Vasapersonalens lokalkännedom. Men på den nya centralen i Borgå borde det vara bättre ställt. 
– En av de anställda har själv kört taxi i Ekenäs och känner också till Hangö rätt bra, säger Welander. 
Personalen har svenska som modersmål och talar därtill finska och engelska. Taxi Borgå blir dyrare för Hangöchaufförerna men inte drastiskt. 
– För Hangös del blir det en förhöjning med 20, max 30 euro, per månad och bil, uppskattar Welander. 
 
Digitalt och direkt 
I Ekenäs har man inte velat frångå ULA-systemet förrän nu. Orsaken att det nu är aktuellt är att Folkpensionsanstalten kör in ett digitalt system med direktersättning för att taxibilarna ska användas effektivare. Detta system kräver att taxibilarna är med i något satellitnavigeringssystem. 
 
Enligt Sven-Erik Förström, taxiföretagare i Ekenäs, blir Borgå Taxi inte dyrare för Ekenäsbilisterna än den egna ULA:n.
– Kanske till och med lite billigare.
Också Förström säger att man hört så mycket dåligt om Taksi Vaasa att man därför hellre valde Taxi Borgå. Welander tycker det är synd att inte taxiföretagarna i Karis vill göra det. 
– Taxiföretagarna från Ingå till Hangö hör alla till samma förening. Det skulle det vara naturligt om alla också hörde till samma förmedlingscentral. Det skulle också göra det lättare att köra över gränserna för att hjälpa varandra om det är rusning någonstans. 
 
"Pionjärer"
Karis taxi har haft satellitnavigeringssystem sedan 2005 då man gick med i Nova Call i Jakobstad. I Karis konstaterade man då att ULA-samarbetet kostade mer än vad det gav eftersom största delen av kunderna bara ringde ULA-numret sporadiskt. Också med tanke på inflyttningen ville man ha ett modernare system. Sedan dess har man bytt till Taxi Vaasa.
– Vi var lite av pionjärer i trakten på den här fronten. Nu har vi hållit på i sju år och har tre år kvar av kontraktet. Vi anser att det är oskäligt att vi ska byta förmedlingscentral just som vi blivit varma i kläderna, säger Matts Malmberg, taxiföretagare i Karis.
 
Malmberg sticker inte under stol med att det varit vissa problem men säger att kritiken avtagit på sistone.
– Det är aldrig smärtfritt att övergå till nya system. Men vi vill inte gå igenom barnsjukdomarna en gång till. Problemen är ingalunda enbart centralens fel. Det är vi som har taxilov som i sista hand har ansvaret för att taxitrafiken fungerar. Men det är fel att de som jobbar dygnet runt ska få bära hundhuvudet om det strular. 
 
Taksi Vaasa anlitas också av taxiföretagarna i Korsholm, Jakobstad och Pargas. Matts Malmberg tycker det är synd att inte Ekenäs taxi har gått med i samma system som flera andra tvåspråkiga kommuner. 
– Då skulle vi ha en stark förhandlingsposition nu. Jag tror vi hade kunnat lösa eventuella problem tillsammans.