Mikael Borgman är glad över sänkta hastigheter i skärgården. Foto: Karin Sandell

Svallvågor åstadkommer stora skador

Svallvågor från båtar som körs med för höga hastigheter orsakar skador vid stränderna. Den som orsakat svallet är juridiskt ansvarig för de skador vågorna gör.

Det har tillkommit två nya sjöområden med hastighetsbegränsning i Ekenäs skärgård: Torsö-farleden mellan Ängesholm och Kamparholm, och farleden Furuholmen-Badstuholmen mellan Stuvuholm och Ekholmen. Hastigheten är begränsad till tio kilometer i timmen. Det betyder cirka sex knop.

– Det var ursprungligen fjorton stugägare på Ekholmen och Ekenäs segelsällskap på Stuvuholm som ansökte om att farleden skulle få en hastighetsbegränsning, säger Mikael Borgman, kommodor i Ekenäs segelsällskap.

Han är nöjd över att man fick igenom sin önskan om en hastighetsbegränsning i sundet mellan Stuvuholm och Ekholmen, men området är mindre än man hade hoppats på.

– Nu gäller begränsningen bara det smalaste stället i sundet. Ur säkerhetssynpunkt är det viktigt för oss eftersom ESS juniorer rör sig i området. De ska inte röra sig ute i farleden, men de är barn och det händer ibland.

Svallet skadar

Stora svallvågor kan göra stor skada på bryggor, förtöjda båtar och stränder.

– Vågorna gröper ur jorden och sanden och förstör strandlinjen. I Ålands skärgård finns exempel på hur svallet från de stora färjorna skadat stränderna.

Störst risk för skador föreligger vid bryggor där många båtar ligger förtöjda nära varandra. Svallvågorna sätter dem i gungning och speciellt segelbåtar är utsatta när masterna kommer åt att slå i varandra. Inne i båtarna kan utrustningen ramla omkring och skada interiören.

Marcus Tverin har en sommarstuga på Ekholmen, och är initiativtagare till hastighetsbegränsningen i sundet.

– Svallvågorna skadar vår brygga och reparationerna kostar tusentals euro per år.
– Teoretiskt sett är den som orsakat svallet juridiskt ansvarig för de skador som uppkommit, säger Mikael Borgman.

Det är dock svårt att bevisa vilken båt som framkallat vågorna, och det krävs att det finns ögonvittnen.

Km/t inte knop

Hastighetsbegränsingarna anges i kilometer per timme och inte i knop.

– Det är få båtförare som förstår att det är kilometer i timmen som gäller. Båtarnas hastighetsmätare anger hastigheten i knop, säger Mikael Borgman.

1 knop är 1,85 kilometer i timmen.

Mest svall uppkommer när man ökar farten och båten går upp i plan. Då trycks aktern djupare ner i vattnet och skapar svallvågor. Det betyder också att halvplanande båtar gör större svallvågor. När båten väl planar pressar den inte undan lika mycket vatten och svallet minskar.

– Var och en borde lära känna sin båt, säger Mikael Borgman som ser att problemen med skador orsakade av svallvågor ökat de senaste tio åren i och med att båtarna blir större och förarna är mera ovana.
– I princip borde alla ansvarskännande båtförare förstå att sakta in i smala sund, vid stränder och bryggor. Man ska inte behöva sätta upp en skylt för det.
– Jag tror inte att båtförarna är medvetna om vilka skador svallet från deras båtar kan orsaka. Nya båtägare har inte inblick i hur man ska köra, säger Marcus Tverin.

I de flesta hamnområden är hastighetsbegränsningen fem eller tio kilometer i timmen. Begränsningen kompletteras också ofta med ett förbud mot att göra svall.