Snål, snålare...
Elbilarna vinner hela tiden terräng, men fortfarande är deras marknadsandel pytteliten i Finland och de flesta andra länder.
Konventionella bränslen - bensin och diesel - är de som ännu gäller för de flesta. Miljötänket har i alla fall slagit igenom och även om folk inte skaffar sig en elbil är bränsleförbrukningen i en allt centralare roll då en ny bil ska inhandlas. Bränslehungern har ju också en stor betydelse med tanke på plånboken. Då priset på full tank i en normal bil börjar närma sig 100 euro är det klart att en bränslesnål bil är ett lockande alternativ.
Biltillverkarna har mycket att vinna på att leverera bilar med låg förbrukning. Dels är det ett säljargument då förbrukningen har blivit ett av de främsta kriterierna då konsumenterna väljer bil, dels innebär det att värdet för koldioxidutsläpp blir lågt. Det i sin tur innebär lägre beskattning och sålunda ett lägre försäljningspris på bilen.
Men den officiella bränsleförbrukning som uppges är alltför låg. Siffrorna fås utgående från ett EU-regelverk som följs vid bränslemätningar i en så kallad körcykel. EU:s körcykel har emellertid en hel del brister. Bilarna körs inomhus under optimala förhållanden och dessutom är så gott som all energislukande utrustning, såsom radio och klimatanläggning, avslagen.
Den svenska biltidningen Vi bilägare har i en granskning som baserar sig på tre miljoner kilometers körning med över 70 långtestbilar under 14 år kunnat notera att felmarginalen har ökat markant från och med 2009. Under de två senaste åren har bilarna i snitt förbrukat nästan 30 procent mer än det står i deklarationen. Bilarna har optimerats till max för att dricka så lite som möjligt i de förhållanden som råder i körcykeln.
Eftersom de flesta biltillverkare tillämpar samma körcykel blir siffrorna för alla bilar felaktiga. Det innebär att en jämförelse mellan bilarna i alla fall ger ungefär rätt bild - den som uppges förbruka minst gör också det och antagligen procentuellt ungefär så mycket mindre som de officiella uppgifterna ger vid handen. Men varför lura kunderna över hela linjen genom att uppge förbrukningssiffror som ligger långt under den förbrukning som kunden möter ute i verkligheten?
Antagligen väger skattefördelen med lågt koldioxidutsläpp tungt. I så fall borde skatteskalorna justeras. De bilar som tillverkas i dag släpper i trafik ut samma mängd koldioxid oberoende av om den officiella förbrukningen baseras på ett orealistiskt körcykelprov eller på förbrukningen i normala trafikförhållanden.
Den körcykel som i dag utgör EU-standard måste också justeras. En liten fråga i EU-sammanhang, men något som berör de flesta EU-medborgare.
Lyckligtvis är en ny EU-körcykel nu under arbete. Men kommer den närmare verkligheten?