Rallyduon har fått upp farten i år
Motorsport Tack vare jämna insatser under årets deltävlingar kom Edgar Wirtanen och Jonas Lundén på en andra plats i Suomi Cup. Den bedriften ger inspiration för framtiden.
Även om de sällan nått pallplaceringar var de nära att samla mest poäng sammanlagt under säsongen. För det mesta har de placerat sig på femte eller sjätte plats, men i sista tävlingen i Tammerfors knep de tredjeplatsen och tätstriden blev en spännande historia.
Mika Aaltonen behövde bara komma i mål för att säkra den sammanlagda segern denna säsong. Han körde ut, men lyckades få tillbaka sin BMW på vägen och kunde köra hem säsongsegern.
Suomi Cup är en tävlingsklass som körs parallellt med de fyra FM-klasserna. Wirtanen och Lundén kör i allmänna klassen i grupp F, för tvåhjulsdrivna bilar. De hoppas att Suomi Cup får status som en FM-klass i framtiden, någonting som har diskuterats och inte alls är någon omöjlighet.
Från åkern till tävlingar
Edgar Wirtanen invaggades i rallypassionen av sin far Aimo Wirtanen. Under uppväxten blev det höga motorvarv på såväl åkrar som isbanor.
Det riktiga startskottet kom ändå först 2009 då han fick testa en väns riktiga rallybil. Det gav en mersmak för motorsport som har hållit i sig sedan dess.
Intresset för bilar och ett praktiskt kunnande har varit en förutsättning för hobbyn att utveckla sig i en seriös riktning. Flera bilar av märket Opel och modellen Astra har trimmats och byggts om under åren.
Då de tagit steget upp till Suomi Cup har sträckorna blivit betydligt längre och rallyn mer tidskrävande.
– En tävling på den här nivån är lika lång som två och en halv tävling i F-Cup som vi tävlade i tidigare. Nu krävs mer underhåll på bilen och det går åt mer däck, cirka åtta serier på en säsong. Vintertid är de dyra, sommartid lite mer mänskliga. Utan våra sponsorer skulle vi inte ha råd, säger Wirtanen då vi träffas hemma på hans gårdsplan i Tenala.
– Tävlandet i Suomi Cup kräver sitt, man måste vara längre ledig från jobbet, inflikar kartläsaren Jonas Lundén.
Speciellt hans uppgift har blivit mer krävande i den nya tävlingsklassen. Det gäller att göra anteckningar, så kallade noter, då en sträcka provkörs och sedan följa dessa noter noggrant.
Det gör också tävlandet mer tidskrävande. I år var de tvungna att lämna bort den två dagar långa deltävlingen i Lappland. Det hade nämligen krävts en vecka för att hinna göra upp noter till alla sträckor och så mycket tid kunde de inte offra för fritidspassionen den gången.
Nöjda med bilen
Opel Astran de tävlar med lämnar inte mycket att önska. I princip är endast själva karossen och delar av bakbromsarna originaldelar. Skyddsburen fyller kraven, fjädringen är i toppklass och motorn trimmad som de önskar.
– Toppeffekten kunde höjas en aning, men då skulle motorn inte hålla lika bra, säger Wirtanen.
– Lite vikt bort vore bra, annars är bilen som vi vill ha den, säger Lundén.
De konstaterar att farten blivit högre med åren. Astrans topphastighet är 180 kilometer i timmen och stundvis kör de närapå så hårt.
– Riskerna finns, det är ingen lek mer, säger Wirtanen.
För ett par år sedan var de med om en allvarlig avkörning. Då behövdes det tid för att komma tillbaka till samma fart som innan.
Att Wirtanen valt att köra Opel har praktiska orsaker. Han vet hur bilarna är byggda och fungerar och har lätt att hitta reservdelar till överkomliga priser.
Hoppas på nya krafter
Till skillnad från seriösa utövare av andra sporter lägger de inte mycket tid på träning.
– Det finns inte riktigt tid till träningar, redan tävlingarna är tidskrävande. Ska man träna ordentligt ska det dessutom vara med ordentliga däck och då blir det kostsamt, säger Wirtanen.
Men som andra idrottare tränar kroppen underhåller de bilen, reparerar och servar allting själva.
Det är en livsstil helt enkelt. Trots att rally har en hög status inom finländsk sport minskar antalet utövare och tävlingar i regionen.
Wirtanen är aktiv i Ekenäs Motorklubb som har en bana för övningsbruk och hoppas kunna motverka den negativa trenden.
– I nuläget krävs det att man känner någon som kör rally seriöst för att man ska komma med i svängarna. Vi ska göra steget mindre för unga att pröva på, så att de kan börja lättare och köra med civila bilar på vår motorbana.
Han minns själv att det inte är lätt att börja.
– Att vara kartläsare första gången är svårt då man ska hålla koll på tidkort och följa angiven rutt.
För egen del ska de nu ta en funderare över nästa steg i rallykarriären. En möjlig målsättning är seger i Suomi Cup nästa år.
Deras nästa tävling blir Maxell Rally i Lojo den 24 oktober.