• Första sidan
  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Ta kontakt
  • Familj
  • Skriv insändare
  • Tipsa oss!
  • Kortet.fi
  • Mainosta
  • Jobba på VN
Hem
  • Nyheter
  • Blåljus
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Opinion
  • Livsstil
  • Bloggar
  • Frida
  • Studio HBL
  • Nyheter
  • Blåljus
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Opinion
  • Livsstil
  • Bloggar
  • Frida
  • Studio HBL
    • Ledare
    • Insändare
    • Kolumner
    • Webbfrågan

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    John-Erik Jansén
    John-Erik Jansén
    Har Finland verkligen råd med den dyra kvarttimme som blir resultatet av ESA?

    Åtminstone inget entimmeståg

    Publicerad: 20.01.2016 20.05

    Ämnesord

    • Trafik
    • Västnyland
    • Esbo
    • Lojo
    • kustbanan
    • ESA-banan

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    På en punkt kan man trycka på gilla-knappen i Trafikverkets utredning om ESA, den nya järnvägen mellan Helsingfors och Åbo.

    Trafikverket punkterar propagandafrasen "entimmeståget" (tunnin juna).
    Trafikverket konstaterar att sträckningen Esbo–Lojo–Salo i bästa fall förkortar resetiden mellan Helsingfors och Åbo med 45 minuter, till en timme och femton minuter.
    Det handlar alltså om ett glapp på 25 procent mellan visionen och verkligheten.

    Trafikverket säger dessutom "i bästa fall". Otto Lehtipuu, VR:s direktör för miljö och samhällsrelationer, har tidigare sagt att "entimmeståget" i praktiken handlar om en och en halv timme (VN 11.3.2015).
    Trafikverket konstaterar vidare att "smärre förbättringar" av kustbanan skulle minska restiden med en halv timme. Skillnaden till ESA:s fördel är alltså femton minuter.

    Det finns ingen kostnadsberäkning för kustbanans del, men ESA beräknas nu kosta mellan 1,4 och 1,5 miljarder euro. ESA-sträckningen motiveras bland annat med att den kunde bli en del av EU:s stora stamnätverksprojekt TEN-T som i norr skulle förbinda Stockholm med Helsingfors och S:t Petersburg.
    På den sträckan, som under en överskådlig framtid bygger på båtförbindelsen mellan Åbo och Stockholm, spelar femton minuters längre restid mellan Åbo och Helsingfors ingen som helst logistisk roll.

    ESA-banan är ett reellt hot mot kustbanan, den västnyländska livsnerven. Om ESA förverkligas trappas kustbanan ned till en lokaltågsbana mellan Hangö och Helsingfors, och förbindelserna till Salo och Åbo skulle gå via Lojo.
    Utvecklingsvisionerna för Västnyland måste skrivas ned om regionen förlorar en av sina viktigaste resurser.

    De starka krafterna som nu arbetar för ESA måste motarbetas.
    Då kan man börja med att ifrågasätta ekonomin i att bygga ut helt ny infrastruktur i stället för att rusta upp den som finns.
    Har Finland med sina risiga finanser verkligen råd med den dyra kvarttimme som blir resultatet av ESA?

    Ekenäs torg

    17.1.2016 10.57 17.1.2016
    På sista tåget från kejsardömet
    HISTORIA
    premium Eric Lindén, 19, åkte sommaren 1917 i väg på en expedition till Sibirien för att leta guld. Länge hade han tystnadsplikt om resan, som var en affärshemlighet.
    Sylvia Bjon
    13.1.2016 08.22 13.1.2016
    Smycken designas med app
    Nyheter
    premium En guldsmed i Fiskars har valt att kombinera det traditionella hantverket med den senaste tekniken. Han tillverkar smycken som du och jag har designat på våra telefoner.
    Kristoffer Nöjd
    31.12.2015 10.00 31.12.2015
    Bybor av det prisade slaget
    Lokalt
    » Det är gott att leva i Svartå och Pojo. Det tycker årets bybor som andas optimism trots vissa orosmoln vid horisonten.
    Agneta Sjöblom
    3.1.2016 15.58 3.1.2016
    Med Magnus mot sälen
    Lokalt
    premium Trålarhamnen som en gång var fylld av fiskefartyg gapar tom. Den EU-finansierade fiskehamnen i Hangöby används knappt alls. I Hangö finns bara en handfull yrkesfiskare kvar. Magnus Ekström är så gott som ensam om att fiska aktivt. Men än finns det hopp för näringen.
    Kristoffer Nöjd
    23.12.2015 07.00 23.12.2015
    Nu lämnar fiskare Blomqvist torget
    Nyheter
    premium På lördagen fyllde Hasse Blomqvist 68 år. Han inledde dagen med det han gjort i drygt 40 år, nämligen att sälja fisk på torget. Till jul går han i pension.
    Eva Hagman
    10.12.2015 09.57 10.12.2015
    Novia hade charmoffensiv i Raseborg
    Nyheter
    premium Se video där studerande belastar en bro.
    Eva Hagman
    Västra Nyland
    vastranyland.fi

    Kontakta Västra Nyland:

    Redaktion: 019-222822
    Annonser: 019-222888
    Kundtjänst: 019-222866
    pren.vn@ksfmedia.fi

    Besöksadress: Genvägen 4
    Postadress: PB 26, 10601 Ekenäs

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen-Hangon lehti.
    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för Västra Nyland: Marina Holmberg
    Kontakta redaktionen:
    E-post: vnred@vastranyland.fi
    Ring nyhetschefen: 019-222822