Åtminstone inget entimmeståg
På en punkt kan man trycka på gilla-knappen i Trafikverkets utredning om ESA, den nya järnvägen mellan Helsingfors och Åbo.
Trafikverket punkterar propagandafrasen "entimmeståget" (tunnin juna).
Trafikverket konstaterar att sträckningen Esbo–Lojo–Salo i bästa fall förkortar resetiden mellan Helsingfors och Åbo med 45 minuter, till en timme och femton minuter.
Det handlar alltså om ett glapp på 25 procent mellan visionen och verkligheten.
Trafikverket säger dessutom "i bästa fall". Otto Lehtipuu, VR:s direktör för miljö och samhällsrelationer, har tidigare sagt att "entimmeståget" i praktiken handlar om en och en halv timme (VN 11.3.2015).
Trafikverket konstaterar vidare att "smärre förbättringar" av kustbanan skulle minska restiden med en halv timme. Skillnaden till ESA:s fördel är alltså femton minuter.
Det finns ingen kostnadsberäkning för kustbanans del, men ESA beräknas nu kosta mellan 1,4 och 1,5 miljarder euro. ESA-sträckningen motiveras bland annat med att den kunde bli en del av EU:s stora stamnätverksprojekt TEN-T som i norr skulle förbinda Stockholm med Helsingfors och S:t Petersburg.
På den sträckan, som under en överskådlig framtid bygger på båtförbindelsen mellan Åbo och Stockholm, spelar femton minuters längre restid mellan Åbo och Helsingfors ingen som helst logistisk roll.
ESA-banan är ett reellt hot mot kustbanan, den västnyländska livsnerven. Om ESA förverkligas trappas kustbanan ned till en lokaltågsbana mellan Hangö och Helsingfors, och förbindelserna till Salo och Åbo skulle gå via Lojo.
Utvecklingsvisionerna för Västnyland måste skrivas ned om regionen förlorar en av sina viktigaste resurser.
De starka krafterna som nu arbetar för ESA måste motarbetas.
Då kan man börja med att ifrågasätta ekonomin i att bygga ut helt ny infrastruktur i stället för att rusta upp den som finns.
Har Finland med sina risiga finanser verkligen råd med den dyra kvarttimme som blir resultatet av ESA?