• Första sidan
  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Ta kontakt
  • Familj
  • Skriv insändare
  • Tipsa oss!
  • Kortet.fi
  • Mainosta
  • Jobba på VN
Hem
  • Nyheter
  • Blåljus
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Opinion
  • Livsstil
  • Bloggar
  • Frida
  • Studio HBL
  • Nyheter
  • Blåljus
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Opinion
  • Livsstil
  • Bloggar
  • Frida
  • Studio HBL
    • Ledare
    • Insändare
    • Kolumner
    • Webbfrågan

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    John-Erik Jansén
    John-Erik Jansén
    En utveckling där visionerna inte handlar om en bättre framtid, utan i stället söker näring i det förflutna.

    Norden stänger gränserna

    Publicerad: 05.01.2016 20.10 • Uppdaterad: 07.01.2016 06.16

    Ämnesord

    • EU
    • Immigration
    • Flyktingkrisen
    • gränser
    • öresundsbron

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Gränskontrollerna i Öresundstrafiken kan betyda slutet på en epok, och början på en annan.

    Inte sedan 1950-talet har det funnits gränskontroller med identitetsgranskning mellan Sverige och Danmark. En konsekvens och samtidigt en symbol för det är Öresundsbron som syns milsvitt omkring.
    Bron mellan Skåne och Själland bidrar till att Öresundsregionen är Nordens bäst sammanhållna gränsregion, ett Storköpenhamn, som sträcker sig ända in i Sverige.

    Men i måndags infördes id-kontroller i trafiken över Öresund, pendlare i båda riktningarna som har vant sig vid att bekvämt kunna bo i det ena landet och åka till jobbet i det andra kan inte längre färdas direkt mellan Köpenhamn och Malmö. De måste också visa upp identitetshandlingar som registreras, inte av polis eller gränsmyndigheter, utan av privatanställda vakter.
    När Sverige införde kontroller vid Öresund började Danmark kontrollera gränsen mot Tyskland.
    Varken Norden eller Schengenområdet är längre synonyma med fri rörlighet.

    Flyktingkrisen som eskalerade hela hösten har lett till något som ingen kunde förutse för bara några månader sedan. Så sent som i september sade Sveriges statsminister Stefan Löfven: "Mitt Europa bygger inte murar."
    Men Sverige klarade inte längre av att ta emot upp till 11 000 flyktingar i veckan. Och det gemytliga tonläget i det nordiska politikerumgänget har ersatts av ömsesidig irritation.

    Avsikten är att gränskontrollerna ska vara temporära, då blir de bara en tillfällig störning. Men om de permanentas för en obestämd framtid drabbas en viktig utvecklingsresurs i ett av norra Europas mest dynamiska områden, och det dämpar den ekonomiska dynamiken i hela Norden.
    På längre sikt, och om allt flere EU-länder gör likadant, tar utvecklingen inom EU en helt annan riktning än hittills.
    EU bygger på fri rörlighet som ett sätt att ta tillvara alla unionens resurser för att stärka tryggheten och välfärden.

    Migrantkrisen, där EU har försökt, men inte lyckats, verkställa besluten om en samlad flyktingpolitik gör att många länder nu vill bli så oattraktiva som möjligt för flyktingar och asylsökande.
    Danmark utmärkte sig nyss med ett förslag att konfiskera flyktingars egendom, som pengar och smycken, för att finansiera deras försörjning. Åtgärden väcker obehagliga minnen av de mörkaste delarna av den europeiska 1900-talshistorien.

    Statsvetaren Göran von Sydow skrev ett par dagar före jul i Dagens Nyheter att flyktingkrisen ställer EU inför ett val. Blir det vägs ände för integrationsprocessen, strävandena att finna gemensamma lösningar på nya problem, och i stället en återgång till ett nationalistiskt tänkande som de högerpopulistiska och EU-kritiska partierna förespråkar?
    Den fria rörligheten är en nyckelfråga, von Sydow citerar Frankrikes president François Hollande som efter terrordådet i Paris sade att om EU inte har en fungerande yttre gräns så kräver medlemsländerna i stället återupprättade nationella gränser.

    Den nya gränsen i Öresundstrafiken visar att Hollande tänkte rätt. En gränszon som hörde till de första att avskaffa passkontrollerna efter andra världskriget har nu tagit ett långt steg tillbaka.
    Om EU inte kan ta sig samman och hanterar flyktingkrisen så att alla länder bär ett solidariskt ansvar kan Sveriges och Danmarks beslut bli slutet på en utvecklingslinje och början av en annan, där visionerna inte längre inriktas på att skapa en bättre framtid, utan i stället söker näring i det förflutna. 

    Ekenäs torg

    17.1.2016 10.57 17.1.2016
    På sista tåget från kejsardömet
    HISTORIA
    premium Eric Lindén, 19, åkte sommaren 1917 i väg på en expedition till Sibirien för att leta guld. Länge hade han tystnadsplikt om resan, som var en affärshemlighet.
    Sylvia Bjon
    13.1.2016 08.22 13.1.2016
    Smycken designas med app
    Nyheter
    premium En guldsmed i Fiskars har valt att kombinera det traditionella hantverket med den senaste tekniken. Han tillverkar smycken som du och jag har designat på våra telefoner.
    Kristoffer Nöjd
    31.12.2015 10.00 31.12.2015
    Bybor av det prisade slaget
    Lokalt
    » Det är gott att leva i Svartå och Pojo. Det tycker årets bybor som andas optimism trots vissa orosmoln vid horisonten.
    Agneta Sjöblom
    3.1.2016 15.58 3.1.2016
    Med Magnus mot sälen
    Lokalt
    premium Trålarhamnen som en gång var fylld av fiskefartyg gapar tom. Den EU-finansierade fiskehamnen i Hangöby används knappt alls. I Hangö finns bara en handfull yrkesfiskare kvar. Magnus Ekström är så gott som ensam om att fiska aktivt. Men än finns det hopp för näringen.
    Kristoffer Nöjd
    23.12.2015 07.00 23.12.2015
    Nu lämnar fiskare Blomqvist torget
    Nyheter
    premium På lördagen fyllde Hasse Blomqvist 68 år. Han inledde dagen med det han gjort i drygt 40 år, nämligen att sälja fisk på torget. Till jul går han i pension.
    Eva Hagman
    10.12.2015 09.57 10.12.2015
    Novia hade charmoffensiv i Raseborg
    Nyheter
    premium Se video där studerande belastar en bro.
    Eva Hagman
    Västra Nyland
    vastranyland.fi

    Kontakta Västra Nyland:

    Redaktion: 019-222822
    Annonser: 019-222888
    Kundtjänst: 019-222866
    pren.vn@ksfmedia.fi

    Besöksadress: Genvägen 4
    Postadress: PB 26, 10601 Ekenäs

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen-Hangon lehti.
    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för Västra Nyland: Marina Holmberg
    Kontakta redaktionen:
    E-post: vnred@vastranyland.fi
    Ring nyhetschefen: 019-222822