Vågade beslut i flygande fläng
Anne Berner gör vågade manövrer – och antyder som förklaring att hon bara är som en gästande konsult i politiken.
Ute i Finland är en flygplats lite som en danspaviljong. När det gäller blommar den upp i all sin glamour med flygkaptener, lastare, tankbilar, taxibilar, främmande språk, och människor färggrant semesterklädda under vinterrocken.
I många fall reser också både gränsbevakning, tull, flygledare, säkerhetskontrollörer och ett tanksläp med bränsle från andra orter till platsen för den timme ett flygplan med närmare 200 anländande och 200 avresande passagerare står på plattan.
Men så snart planet har lyft är det efter några minuter "klass G" – flygplatsen är tom och öde, ingen jourar i torn och terminal. Kvar ligger bara en bred plats i naturen, där fritidspiloter i puttrande småplan, skogsfåglar och älgar samsas. Som en dansplats om vintern, ett tyst byggnadsverk.
Trafikminister Anne Berner (C) har väckt uppmärksamhet med radikala tag i trafikpolitiken. Hon vill privatisera järnvägen snabbare och har strukit olönsamma tåg, också i tillväxtbälten som Västnyland. Jakobstadsregionen med sitt nyombyggda Bennäs har mist tåg.
Inom flyget ville den förra regeringen bevara alla 24 statliga flygplatser i landet – visserligen under ett färggrant byte mellan en vänsterförbundare och två samlingspartister som trafikministrar. Flygplatserna skulle räddas med hjälp av turismkluster, kontorskomplex och köpparadis intill terminalerna.
Sedan dess ska både Berner och Finavia ha förespråkat omkring bara tio flygplatser med full service. I Villmanstrand såldes flygplatsen i mellandagarna till en regional stiftelse, den i Varkaus stängde vid årsskiftet.
Inrikesminister Petteri Orpo (Saml) är nu också med och drar åt tumskruvarna. Maaseudun Tulevaisuus avslöjade (MT 28.12) hur polisens, tullens och gränsbevakningens jobb ska omfördelas så att färre flygplatser utöver Helsingfors-Vanda smidigt kan ha internationell flygtrafik.
Det förvånar att regeringen gör så, med sina starka rötter i Centerregionerna, och med sina stora ord om hur Finland behöver företag. Flyget är den infrastruktur industri och handel behöver. Också privat affärsflyg berörs av Orpos nya förordning.
Omkring 30 miljoner kostar de olönsamma inlandsfälten årligen. Ungefär samma summa fumlade Finavias ekonomer för några år sedan bort på att spekulera med statsbolagets pengar på långa skuldebrev. När statens revisorer ansåg att trafikminister Berner borde ha agerat vid en bolagsstämma för att få det här utrett, lät hon bli.
I en tv-intervju säger hon (MTV 29.12) sig köra sitt race för att hon "bara har stuckit in i politiken" som en "oberoende utomstående" för att fatta otrevliga beslut. Vid sidan av det bleknar många andra sanerar- och konsultroller i riket.
Berner får det att verka okomplicerat att ta politiken som ett knäck och därefter vandra vidare i karriär och affärer. Ändå har hon som makthavare i Finaviaaffären låtit en konflikt med ett antal banker, ett försäkringsbolag och ett ledande revisionsföretag till stora delar förfalla. Det är företag som kanske ännu kommer i hennes väg senare i livet. Samtidigt utreder polisen vad som egentligen har hänt.
Så kan det inte, statsminister Juha Sipilä, vara om politiken ska vara trovärdig.