Rätt riktning mot nyare bilar
Systemet med skrotningspremie blev en succé. Bilparken fick ett tillskott på 8 000 nya bilar.
I veckan tog de statliga pengarna, 8 miljoner euro, som beviljats för skrotning av minst tio år gamla bilar i utbyte mot en ny bil med ett koldioxidutsläpp på högst 120 g/km, slut.
Försöket inleddes den 1 juli och efter bara några månader var det första anslaget på 3 miljoner slut. Det gav en fingervisning om att finländarna behöver en morot för att göra sig av med en gammal bil.
I de första utvärderingarna av pilotprojektet säger Trafis informationschef Juha Kenraali att premien effektivt har snabbat på förnyelsen och återvinningen av bilarna i Finland.
Målet med premien är att få en säkrare och miljövänligare bilpark.
På knappt ett halvår har det visat sig att en premie är ett bra sätt att jobba mot målet, därför behövs det en fortsättning som gärna kan bli permanent.
Som tidningen redan framhöll i en ledare i december i fjol borde kravet på att man köper en ny bil slopas. I stället kunde man också få premien om man byter till en nyare bil med ett koldioxidutsläpp på högst 135 gram/kilometer. Då kan man snabbare få ner belastningen på miljön.
En annan åtgärd som också bidrar till att förnya bilparken är sänkt bilskatt och därmed billigare bilar.
Regeringens lagförslag om sänkt bilskatt behandlas snart i riksdagen. Sänkningen förverkligas i fyra skeden från början av nästa år fram till 2019. Det blir skattelättnader för bilar som har ett koldioxidutsläpp på högst 140 g/km. Finansministeriet har räknat ut att en bil som i dag kostar 32 000 euro och har ett koldioxidutsläpp på medelnivå blir 1 000 euro billigare år 2019.
Branschfolk kritiserar förslaget och säger att det är rätt modest och inte kommer att få fart på bilhandeln, man tippar att det köps 2 500 fler nya bilar tack vare lägre skatt.
Sänkt bilskatt, också om sänkningen kunde vara större, och permanent skrotningspremie är ändå åtgärder i rätt riktning för en nyare bilpark.