Glesare mellan gångerna
Att slopa den nuvarande bilbesiktningen är inte lyckat, men det kunde bli glesare mellan granskningarna.
Trafiksäkerhetsverket Trafi vill ha en diskussion om det finländska bilbesiktningssystemet. Trafis vägtrafikchef Marko Sillanpää kastar fram tanken att den obligatoriska besiktningen kunde slopas för bilar som följer tillverkarnas serviceprogram. Då skulle verkstäderna granska bilarnas skick och åtgärda eventuella fel, och rapportera till ett register som bland annat polisen har tillgång till.
Besiktningstvånget skulle kvarstå för bilar som inte följer något serviceprogram.
Den finländska bilparken är ålderstigen, och att döma av att en fjärdedel av de besiktade fordonen måste visas upp på nytt innan de godkänns så fyller nog det regelbundna besiktningssystemet sin uppgift.
På trafikskyddet konstaterar man i alla fall att olyckor rätt sällan beror på tekniska fel. Och då en olycka orsakas av tekniska brister handlar det oftast om däckens skick. Besiktningen visar att en bil är i skick just då, men slitdelar som däck måste kollas oftare än vid besiktningarna. Det ansvaret faller på föraren och ägaren.
Diskussionsinlägget ska tas som ett sådant, det är inget färdigt förslag. Om det går vidare måste flera frågor lösas.
I Trafis modell bygger man upp ett parallellsystem där en del bilar finns i verkstädernas serviceregister, andra i registret över bilar som inte följer några serviceprogram. Det ökar byråkratin i stället för att minska den.
Hur hanterar verkstäderna bilar som är så trafikfarliga att de enligt dagens system skulle beläggas med körförbud? Det är en form av myndighetsutövning som alla verkstäder knappast är intresserade av. Och litar allmänheten på branschens integritet efter Volkswagenskandalen?
Trafis alternativ, att öka intervallen mellan besiktningarna verkar som en vettigare reform.
Nu granskar Finland sina bilar tätare än vad EU kräver. Det kanske vi inte behöver göra, åtminstone inte när det gäller måttligt gamla fordon.